Kunstenaar van de maand

Nieuwe Ruimte met: What you see is What You see.

Van 2 t/m. 30 juni presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, een expositie met werk van de Kunstenaar van de Maand José Sprenkels. Zij nodigde Ineke van Dongen, Margret Goossen en Moniek van de Ven uit als mede-exposanten. 

José Sprenkels vindt haar inspiratie in de voortdurende verandering van luchten en het licht, waardoor ook landschap en water steeds van kleur en substantie lijken te wisselen.  Dat geeft een zeer ruimtelijke beeld als resultaat. Haar werk roept een verstilde sfeer op.

Ineke van Dongen werkt voornamelijk op en met papier. Ze gebruikt inkt en combineert dat met (gescheurd) papier. Haar monotypes en collages zijn minimalistisch en abstract. Voor deze expositie heeft ze grafisch werk uit de serie ‘dialoog’ gebruikt als materiaal om nieuw werk te maken. 

Margret Goossen exposeert figuratief werk samengesteld uit talloze afbeeldingen uit de media, zoals de krant, tijdschriften, foto’s nieuwe voorstellingen. Daarbij maakt ze gebruik van verschillende technieken. Door de jaren heen heeft ze veel gewerkt met het thema Mugshot. Foto’s gemaakt van mensen op het moment van hun arrestatie. 

Moniek van de Ven werkt hoofdzakelijk met klei. Eerder maakte ze vooral werken geïnspireerd op met de hand gebouwde structuren uit Afrika en het Midden-Oosten. De laatste jaren spelen structuren in de natuur, zoals nesten, zaden en plantvormen een hoofdrol in haar werk.

De expositie wordt op zondag 2 juni om 15 uur geopend in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. Elke zondag in juni te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree. 

Nieuwe Ruimte met: ‘Het achterste van mijn tong’.

Van 5 t/m. 26 mei presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, 

een expositie die is samengesteld door Sacha Barraud met als titel: ‘Het achterste van mijn tong’.

Sacha Barraud (1951) studeerde in 1983 af aan de filmacademie te Amsterdam. Hij maakt documentaires, films en reportages voor diverse omroepen en regisseerde in de jaren 90 voor TV Gelderland de serie Gelders Vuur. Als eigenaar van een productiebedrijf levert hij ook audiovisuele documentatie en content zowel voor het web als voor museale presentaties.

‘Het werken in opdracht of in groepsverband brengt met zich mee dat bij het uitvoeren van de opdracht het delen van inzichten leidt tot het sluiten van creatieve compromissen’, aldus Barraud en: ‘een groot deel van de eigen creatieve inbreng blijft ergens achter op het rangeerterrein van de verbeelding’. Er blijft dus veel liggen. Hoewel hij zijn eigen werk (buiten zijn filmwerk) hoogst discutabel vind en het daglicht maar moeilijk kan verdragen, vond Barraud de uitnodiging voor deze expositie een uitgelezen mogelijkheid om wat te graven in zijn rangeerterrein en het toch te laten zien. 

Met de vraag: ‘heb jij ooit iets gemaakt waarvan je denkt: dit laat ik liever niet zien?’, nodigde Barraud 16 beeldend kunstenaars uit om dit ook te doen en een werk te exposeren dat zijzelf twijfelachtig of op z’n minst discutabel vinden. Het achterste van hun tong… Weg uit de comfortzone. 

De expositie wordt op zondag 5 mei om 15.00 uur geopend in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. Elke zondag in mei te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree. 

Nieuwe Ruimte exposeert.

Van 7 t./m. 28 april presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst een expositie met werk van de kunstenaar van de maand Jan Willem Henssen. Als mede-exposanten nodigde hij Marco Arwert, Ben Haggeman en Peter Kalkowsky uit.

Jan Willem Henssen studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie richting Architectonische Vormgeving en heeft inmiddels een 40-jarige achtergrond in architectuur, interieur- en productontwerp.
Sinds 2019 maakt hij met behulp van de computer geometrisch-abstracte ontwerpen. Het uitgangspunt is de getallenreeks van Fibonacci (wiskundige uit de 12e eeuw) en de daaraan gerelateerde verhouding van de gulden snede uitgedrukt in de factor Phi.
Die getallen worden ‘vertaald’ in lijnen, strepen, cirkels, vierkanten en vlakken. En bovendien gebruikt om rotaties en kantelingen mee te bepalen, kleuren te mengen en transparanties te maken.
Wat resulteert is een vertaalslag van een getallenreeks uit de 12e eeuw naar geometrisch-abstract werk anno nu.  

Marco Arwert studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten Constantijn Huygens in Kampen en is zowel toegepast als autonoom kunstenaar. Eenmaal afgestudeerd in architectuur en meubelontwerpen is zijn werk meermalen onderscheiden, onder andere met de Stijlprijs | Nederlandse Meubelprijs. Door de jaren heen is het zwaartepunt van zijn werk vrijwel geheel bij de beeldende kunst komen te liggen.

Ben Haggeman is vooral bekend door zijn fantasierijke bouwsels. Op deze expositie laat hij een andere kant van zijn kunstenaarschap zien, namelijk geometrische tekeningen. Haggeman werkt uitsluitend met watervaste en lichtechte inkten. Met punten en lijnen worden nieuwe beelden gemaakt. Soms lijken het herkenbare vormen, soms is het puur een spel waarbij bewegingen ontstaan en waarin kleuren te ontdekken zijn. 

Peter Kalkowsky studeerde aan de Fachhochschule in Aken en is werkzaam als beeldend kunstenaar en typograaf. Hij beoefent verschillende hoogdruktechnieken maar legt zich de laatste jaren vooral toe op een door hem zelf ontwikkelde techniek, de draaddruk. Draaddrukken ontstaan door draden te spannen in een raam, deze in te inkten en ze vervolgens als hoogdruk op papier af te drukken. Dit levert een patroon van lijnen op. Variaties zijn o.a. mogelijk door het gebruik van verschillende soorten draden (van wol tot glasvezel), door de meer of mindere fijnmazigheid van het patroon en door de richting van de gespannen draden. 

De expositie wordt op zondag 7 april 2024 om 15 uur geopend in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. Elke zondag in april te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree. 

“Uit het Atelier” – expositie bij Nieuwe Ruimte.

Met als titel ‘Uit het atelier‘ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 3 t/m 31 maart een expositie met werk van de kunstenaar van de maand Michiel Nijkamp  en de door hem uitgenodigde mede-exposanten Renneke van der Linden en Caroline Kortenhorst. 

Na zijn afstuderen in 1993 aan de kunstacademie in Arnhem (Vrije Kunst) heeft Michiel Nijkamp zich toegelegd op het maken van werken met gevarieerde structuren. Soms in de vorm van een collage-tekening waarbij een of meerdere elementen het uitgangspunt vormen voor een uitwaaierend lijnenlandschap. Dit is ook min of meer de werkwijze bij zijn tekeningen. De schilderijen zijn vaak landkaartachtige vormen in intense kleuren. 

Renneke van der Linden, geboren in Pakistan, woont en werkt in Arnhem. Het merendeel van haar werk bestaat uit olieverfschilderijen op doek, gebaseerd op foto’s die zij maakte tijdens haar reizen naar landen als Kenia, Cuba en China.  Vaak combineert zij meerdere foto’s tot nieuwe composities en veroorlooft zich de grootste vrijheid die een schilder kan nemen om een nieuwe werkelijkheid te realiseren. 

Caroline Kortenhorst noemt zichzelf beeldmaker. Veelzijdig als zij is vervaardigd ze solo of in groepsverband grote sculpturen voor de openbare ruimte maar maakt ook handzaam werk passend in de intimiteit van de privé-omgeving. Ze tekent, schildert, naait kleding, maakt tassen en hoofddeksels, geeft workshops en declameert haar eigen poëzie. 

De expositie wordt op zondag 3 maart om 12 uur geopend in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp.  

Elke zondag in maart is de expositie te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree. De finissage is op 31 maart om 15.00 uur.

Expositie ‘Cheiron” bij Nieuwe Ruimte. 

Met als titel ‘Cheiron‘ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 4 t/m 25 februari 2024 een expositie met werk van de kunstenaar van de maand Jeanine Bousie en de door haar uitgenodigde mede-exposanten Arthur Winailan en Marie- Hélène Marbus.

‘Cheiron’ betekent zoveel als ‘de gewonde genezer’. Iemand die door het ervaren van zijn eigen pijn anderen kan helpen. 

Jeanine Bousie maakt schilderijen, tekeningen, grafiek, fotografie en werkt met mengvormen.

Ze wil zich niet vastleggen op één techniek of één stijl, omdat ieder beeld om een eigen techniek of stijl vráágt. Bousie werkt intuïtief. Ze weet van tevoren niet precies wat ze gaat maken, maar gaat ‘in een wolk van niet-weten’ op pad tot het moment dat alles samenvalt en ‘klopt’. Franse titels bij haar werk verbinden haar met haar (verre) Frans- Algerijnse afkomst en haar studie Frans.

Het werk van Arthur Winailan bestaat uit foto’s. Toch noemt hij zichzelf geen fotograaf maar beeldmaker, omdat dat beter weergeeft wat hij doet: het creëren van beelden in het algemeen. Zijn doel is expressie overbrengen door de energie, emotie en schoonheid van beweging al dan niet in abstracte beelden vast te leggen voor een visuele trip vol levendigheid en emotie. Hij gebruikt daarbij cameratechnieken als ICM, bewerkte beelden van andere kunstenaars en AI. Zijn opleiding en werk in de ICT komt daarbij goed van pas.

In het werk van Marie-Hélène Marbus staat het ‘menselijke’ centraal. Wat zij meemaken en wat hen beweegt. Hoe verhouden mensen zich tot elkaar, hoe zien zij zichzelf. In beelden kan het zichtbaar en tastbaar worden. De meeste werken maakt Marbus met teken- en schildertechnieken en in grafiek. Maar ook andere technieken zoals fotografie worden door haar gebruikt. Behalve vrij werk maakt zij werk in opdracht, als illustrator, portrettist en als docent.

De expositie wordt op zondag 4 februari om 15 uur feestelijk geopend door dichter Marion Steur in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. Vanaf 12.00 uur is de expositie te bezoeken. 

Elke zondag in februari 2024 is de expositie te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.  

Expositie “Kronkels’ bij Nieuwe Ruimte. 

Met als titel ‘Kronkels’ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 3 december 2023 t/m 28 januari 2024 een expositie met werk van de kunstenaar van de maand Wil Gerritsen. Zij nodigde Alma Smit en Beatrijs van den Bos uit als mede-exposanten. 

Wil Gerritsen, Alma Smit en Beatrijs van den Bos hebben elkaar leren kennen als beeldend kunstenaars in het pand ‘de Transformatie’ in Arnhem waar zij elk een atelier huren. Naar bleek hielden zij ook alledrie van verhalen schrijven. En na een paar voorleesmiddagen startten ze een schrijfgroepje. Op onregelmatige basis komen de drie bij elkaar en werken ze met kleine opdrachten en vingeroefeningen om de fantasie te stimuleren. Tijdens één van die schrijfochtenden ontstond het idee om hun beeldende kunst als inspiratiebron te gebruiken voor woordkunst. Een soort kronkels avant la lettre. Voor deze tentoonstelling hebben ze een keuze gemaakt uit hun collectie. Op verschillende momenten tijdens de expositieperiode zullen zij deze verhalen voorlezen.

Het werk van Wil Gerritsen bestaat uit collages, pentekeningen, en ruimtelijke vormen van papier-maché en hout. De titel ‘Kronkels’ betekent hier zoiets als willekeur, toeval, drift en humor. Het ontstaat vanuit willekeurige bewegingen, krassen, snijden of boren en kan daarna in mindere of meerdere mate uitgewerkt worden in lagen schilder- en plakwerk, waarin flarden kunstgeschiedenis een plek krijgen. Wil Gerritsen werkte jarenlang als beeldend therapeut en was altijd bezig met de vraag: welke materialen, bewerkingen en thema’s zijn geschikt om mensen te stimuleren zich te uiten over emoties die moeilijk in woorden te vangen zijn. Voor haar speelt het tactiele, de tastzin, een belangrijke rol. 

Alma Smit is naast psycholoog en verhalenverteller ook beeldend kunstenaar. In deze expositie toont zij beelden van klei, steen en brons en modeltekeningen. De vrouwfiguren die ze maakt hoeven geen ideale maten te hebben, ze mogen zijn zoals ze onder haar handen ontstaan. Heel belangrijk is dat de figuren zich niet belemmerd voelen in hun beweging. Kracht en kwetsbaarheid, het speelse en het beheerste, het rauwe en het verfijnde worden door haar vaak in een beeld samengebracht.

Beatrijs van den Bos is tekenaar, schilder en verhaaltjesverzinner in één. Haar liefde voor de kunst is ontstaan vanuit haar liefde voor het boek. Ze begon haar carrière als illustrator in opdracht van uitgeverijen, maar ze kon het niet laten om ook zelf te willen schrijven. Haar thema’s zijn de mens als object, met vaak een vleugje humor; het landschap dat ze idealiseert en waar juist nooit mensen in voorkomen, en de tekeningen en boekjes die ze maakt ten behoeve van haar absurdistische sprookjes en fantasierijke verzinsels in proza. 

De expositie wordt op zondag 3 december geopend om 15 uur in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. De expositie is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.  

Expositie bij Nieuwe Ruimte.

Met als titel ‘Verweven leven’ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 5 november t/m 26 november een expositie met werk van de kunstenaar van de maand Ineke van Middelkoop. 

Zij nodigde Moniek van de Ven en Huub en Adelheid Kortekaas uit als mede-exposanten. Daarnaast is werk te zien van Sjef van de Molen.

In de natuur is alles met elkaar verbonden. Vooral zichtbaar in de plantenwereld. In dit thema vonden de vier kunstenaars elkaar.

Bioloog en kunstfotograaf Ineke van Middelkoop werd geraakt door de tekeningen van Sjef van de Molen en de keramische vormen van Moniek van de Ven. 

Voor Huub en Adelheid Kortekaas staat hun hele oeuvre in het teken van de plant. 

De expositie wordt op zondag 5 november geopend om 15 uur in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. Opening door Sjaak van ’t Hof, voorzitter van de Stichting ‘De tuin van Sjef’. 

Sebastiaan Stevens musiceert en Saskia Leendert leest gedichten voor die zijn gebaseerd op het werk van Ineke van Middelkoop. De expositie is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.  

Van 1 oktober t/m 22 oktober 2023 presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst een expositie met werk van de kunstenaars Wim Kranendonk, Annemarie Berends, Willy ten Bras en Lieke Schouten.  

Wim Kranendonk werkt veel naar levend model. De afgelopen decennia maakte hij duizenden tekeningen van naakte mensen, gezien vanuit alle denkbare gezichtspunten en in alle mogelijke en onmogelijke houdingen, steeds van heel dichtbij. Het is een thema dat nooit raakt uitgeput, want niets is zo eigen en tegelijk zo raadselachtig als het levende lichaam. Een aantal van die tekeningen zal op de expositie te zien zijn. Op enkele ervan werd aan de menselijke gestalte nog iets toegevoegd, een voorwerp. Ook wordt een kleine serie getoond waarvoor een danseres model stond. De lijn is het voornaamste uitdrukkingsmiddel van de tekenaar. Lijnen getekend in diverse soorten krijt, grafiet en potlood. Als daar soms kleur bij komt gaat het alleen om kleine accenten om stemming en warmte aan de tekening te geven. 

Annemarie Berends exposeert een selectie uit een serie van meer dan 200 portretten. De portretten ontstaan al doende. Zonder foto’s, zonder modellen krijgen ze vorm en groeien laag na laag in aquarelverf uit tot een vrouw. Wat ze gemeen hebben is hun leeftijd, niet oud, niet jong en hun statische houding. Wat ontbreekt is de blik, ze kijken je niet aan, de ogen zijn gesloten, het gezicht is in rust. En dan zijn er de vogels. In tegenstelling tot de vrouwen zijn de vogels wel gemaakt naar afbeeldingen en gekozen op karakter, kleur en schoonheid. En in tegenstelling tot de vrouwen zijn ze heel alert, met hun priemende oogjes en puntige snavels. De vrouwen zijn in het volste vertrouwen dat ze niet belaagd zullen worden.

Willy ten Bras maakt collages en schilderijen. In haar werk is een beweeglijkheid in lijn, vorm en kleur te zien waarin gebeurtenissen en ervaringen een plaats krijgen.

Bij Lieke Schouten ontstaan de beelden uit nieuwsgierigheid en verzet. Rode draad in haar werk is Europa. Europa uit de jaren 70 en 80, op plekken waar zij niet was, wel had willen zijn toentertijd. Beelden uit die tijd zijn vermengd tot eigen beelden en een bepaalde sfeer. Er zitten verhalen in haar beelden, verhalen die ze je graag vertelt.

De expositie wordt op zondag 1 oktober geopend om 15 uur in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. De expositie is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.  

Film

Naar aanleiding van de expositie van de Kunstenaar van de maand  Oktober 2023 vertonen we op  donderdag 19 oktober 2023 de film van Agnès Varda ‘Les Glaneurs et La Glaneuse  .’

Op haar 72ste voor het eerst gewapend met een handzame digitale camera zonder ballast, trekt Varda door Frankrijk om mensen te volgen en te bevragen die om uiteenlopende redenen oogst-resten, overtollig voedsel of afdankspulletjes sprokkelen. Gaandeweg ontstaat zowel een kaleidoscopisch portret van een gecompartimenteerde en overconsumptieve samenleving als een bespiegelende kijk op de waarde, en soms schoonheid, van alledaagse dingen. Filmtitel refereert aan het olieverfdoek Des glaneuses (‘Arenleessters’) uit 1857 van Jean-François Millet; Varda zelf is de glaneuse, sprokkelaarster van beelden en momenten. 

Datum:
Donderdag 19 oktober  2023 om 20.00 uur.

Locatie: Oranjestraat 36A te Velp.

Maximaal 15 mensen

Leden € 2

Niet leden € 4
Opgeven kan met een mailtje naar Ellie Woudawuxigongwouda@gmail.com

Telefonisch of via Whatsapp kan ook. Het mobiele nummer is: 06-38021052
Het is tevens een mooie gelegenheid om de expositie van de Kunstenaars van de Maand oktober te bezoeken! 


Met als titel ‘Zonder oordeel’ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 3 september t/m 24 september 2023 een expositie met werk van de kunstenaars van de maand: 

Anne Muller, Brigit Klatser en Sylvia van de Ouwelant. Centraal thema in deze tentoonstelling is de Tweede Wereldoorlog. 

Het werk van Anne Muller gaat over haar eigen leven en bovenal wat oorlog en vervolging, het weten dat je er eigenlijk niet had mogen zijn, doet met een individu. Ook al zijn haar werken soms ogenschijnlijk lief en onschuldig, er zit altijd iets in van pijn. Soms is het een verandering in kleurgebruik, een toegevoegde achtergrond of juist een vorm die over het werk is heen gezet. Toen Muller begon met schilderen gebruikte ze het fotoalbum van haar ouders en maakte portretten van niet teruggekomen familieleden. Dit album is voor haar nog steeds een bron van inspiratie. Voor haar is het schilderen om te overleven.

Brigit Klatser creëert niet alleen objecten en beelden van speksteen maar ze doet dit ook in combinatie met gevonden voorwerpen zoals verweerd hout, verroest ijzer, koper en lood. Het vergankelijke, de grillige vormen van halfvergane stukken hout uit de natuur, en de verborgen schoonheid van de steen inspireren haar. Het thema tweede wereldoorlog is voor Brigit Klatser een geleidelijk bewustwordingsproces. Strijd om macht is nog steeds aan de orde van de dag. Weliswaar met andere middelen dan 80 jaar geleden maar nog steeds worden onschuldige mensen daarvan het slachtoffer.

Lang na de dood van haar opa en oma, toen Sylvia van den Ouwelant op de Rietveldacademie zat, wilde zij iets maken over de route tussen haar ouderlijk huis en het huis van haar grootouders. Van de Leidsegracht 115 naar de Valeriusstraat 9 in Amsterdam. Haar hele jeugd ging zij elke woensdagmiddag met haar moeder op bezoek bij haar oma. Het huis op de Leidsegracht is nooit meer uit haar verdwenen. Zij woont nu in de Marnixstraat en komt er vaak langs. 

Van de Ouwelant heeft van haar familie poppen gemaakt om zo vorm te geven aan haar verleden en er vat op te krijgen. De poppen zijn van onbepaalde leeftijd en verbonden door bloed- en huwelijksbanden. Ze heeft ze gefotografeerd, zittend op de stoep van de huizen waar ze ooit woonden. Soms gebruikte ze de zelfontspanner als ze er zelf bij wilde. Een deel van die foto’s hangen nu als familiefoto’s in Nieuwe Ruimte.  

De expositie wordt op zondag 3 september geopend om 15 uur in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. Bij de opening wordt door Margreet Blanken voorgelezen uit het dagboek van Etty Hillesum. 

De expositie is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.  

Film

Naar aanleiding van de expositie van de Kunstenaar van de maand  September 2023 vertonen we op  donderdag 28 september 2023 de film ‘ The Cremator van Juraj Herz.’

Een zwarte komedie over een zeer nauwgezette werknemer bij een crematorium die droomt over een carrière in het bedrijf. Zijn kans komt bij het begin van WO II. Hij wordt de bedrijfsleider en zijn grootste aspiratie is het in één keer kunnen verbranden van duizenden landgenoten. Het is uitzonderlijk hoe Herz een man portretteert, die uiterlijk in alles deugt, maar in werkelijkheid de grootste opportunist is, ooit op het witte doek vertoont, een totaal fout iemand. Herz toont haarscherp aan dat niet de Hitlers en Stalins de miljoenen vermoordden, maar de uitvoerders, zijnde de geciviliseerde burgers. Langzaam wordt de film opgebouwd naar het angstaanjagende einde. Het gedrag van de bedrijfsleider past goed in het fascistische systeem, waar hij dan ook een onderdeel van wordt.

Datum:
Donderdag 28 september 2023 om 20.00 uur.

Locatie: Oranjestraat 36A te Velp.

Maximaal 15 mensenLeden € 2Niet leden € 4


Opgeven kan met een mailtje naar Ellie Woudawuxigongwouda@gmail.com

Telefonisch of via Whatsapp kan ook. Het mobiele nummer is: 06-38021052
Het is tevens een mooie gelegenheid om de expositie van de Kunstenaars van de Maand september te bezoeken! 

Expositie ‘Fusion’ bij Nieuwe Ruimte.

Met als titel ‘Fusion’ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 6 augustus t/m 27 augustus 2023 een expositie met werk van de kunstenaars van de maand Kerry Broomhead- Brown, Jettie van Joosten en Mila van Beek.

De thema’s in het werk van Kerry Broomhead-Brown lopen erg uiteen, maar allemaal passend bij haar levensstijl. Brown heeft veel gereisd en zich verdiept in diverse onderwerpen zoals kosmologie, wiskunde en ecologie. 

Dat draagt​ ​allemaal bij aan de verbeeldingskracht van haar werk. De diversiteit die het verkennen van vorm en kleur oplevert voelt voor haar als vanzelfsprekend.

Jettie Joosten schildert zowel figuratief als abstract. Zij werkt met gemengde technieken. Zo ontstaan haar ‘structuurschilderijen’. Indrukken worden vastgelegd en verwerkt in vele lagen verf en materie 

tot de juiste kleur en balans is bereikt. Het is voor haar een fascinerend onderzoeksproces wat leidt tot nieuwe series zoals ‘Craquelé, ‘Nazomertuin’22’ en ‘Familieportretten’. 

Voor Mila van Beek is het werken in steen de meest directe vorm om een moment te vereeuwigen.  Daarbij moet zij zich aanpassen aan de vorm en de eigenschappen van het materiaal. 

Stukjes die zij  heeft afgebeiteld of geschaafd, kunnen niet meer worden teruggezet en steen kan breken. Haar onderwerpen zijn vooral dieren maar ook mensfiguren en maskers. 

De expositie start op 6 augustus 2023, maar wordt op zondag 13 augustus 2023 geopend om 15.00 uur in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. 

Muziek tijdens de opening door Tijs Groen en Steffie. De expositie is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.  

Met als titel ‘Wandering in Heaven and Earth’ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 2 juli t/m 30 juli een expositie met werk van de kunstenaar van de maand Yvonne Evers. 

Zij nodigde Emmy Chau en Feilin Han uit als mede-exposanten.

Het werk van Yvonne Evers gaat over de autonome mens met zijn ontdekkingen, keuzes en verleden, op zoek naar een begaanbare weg. En dat in een wereld die permanent onderhevig is aan veranderingen. 

Zij vraagt zich af in hoeverre we nou echt zoveel anders zijn dan de mens van duizenden jaren geleden. De tekeningen van Evers zijn opgebouwd uit stippen, lijnen en vlakken in terugkerende patronen. 

Daarbij maakt zij gebruik van acrylstiften, aqua stiften, fineliners en acrylverf of pastelkrijt. 

Naast het klassieke zwart maakt Emmy Chau in haar grafiek steeds meer gebruik van de kleur blauw. De kleur van haar roots en van het Chinese Yuan en Ming porselein maar ook van het hollandse Delfts blauw. 

Haar werk gaat over dromen en verlangen. In de dromen van Emmy Chau worden haar mensfiguren zebra’s die op in windsels gewikkelde hoge poten ontembaar levenslustig zijn. 

Het werk van Feilin Han is het resultaat van een ontdekkingsreis waarin zij de toevalligheden die ze tegenkomt meeneemt in haar tekeningen. Tekeningen die beweging en stroming suggereren. 

Voor Han staan ze symbool voor het leven dat nooit stilstaat en steeds verandert. Zij maakt de tekeningen op Nepalees papier dat haar herinnert aan de overweldigende natuur in dat Aziatische land. 

De expositie wordt op zondag 2 juli geopend om 15 uur in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp en is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.  

Expositie ‘Tijdsnippers’ bij Nieuwe Ruimte.

Met als titel ‘Tijdsnippers’ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 4 juni t/m 25 juni een expositie met werk van de kunstenaar van de maand Lex Loman. Hij nodigde Annemiek Haring, Jac. Naber en Quinten Dierick uit als mede-exposanten.

Het werk van Lex Loman, vooral schilderijen en tekeningen is in een realistisch expressionistische stijl gemaakt. Hij behandelt aan de hand van dramatische landschappen en mensbeelden de Oekraïne oorlog en plaatst deze in een breder geopolitiek perspectief waarbij hij er vanuit gaat dat: ‘net als  Rusland, ook het westen propaganda bedrijft waarbij de waarheid natuurlijk het onderspit delft, een cliché, maar helaas het geval. Ik acht een diplomatieke oplossing zeer wel mogelijk’.

Annemiek Haring woont in Doorwerth waar zijn wordt omringd door natuur. Mens en dier zijn de onderwerpen van haar geborduurde afbeeldingen. Ze schildert met naald en draad. Er is altijd een gelaagdheid in het werk aanwezig. Sferisch met een eigen kleurgebruik. Haar werk wordt wel eens vergeleken met Klimt of Chagall.

Jac Naber, een monumentalist die schildert. Zij maakt met olieverf, epoxyhars, krijt en lak schilderijen van groot formaat met heel veel lagen om beweging, emotie, ritme en diepte te krijgen.  Haar thema betreft alles wat de nietigheid en onmacht van de mens betreft. Naber is dol op schilderen. “Als ik werk, los ik op in de tijd.”

Volgens Quinten Dierick kan een mens in de gegeven tijd een handvol dingen: spelen, sporen en tekens zoeken, in extase raken en opnieuw beginnen. Dierick bewerkt papier met tekens en maakt foto’s. 

De expositie wordt op zondag 4 juni geopend om 15 uur in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp en is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.  

Expositie ‘Stille Blikken’ in Nieuwe Ruimte te Velp.

Iedere zondag van 7 tm 28 mei 2023 van 12-17 uur.

Quinta Buma, Don Buma, Suzette Luiken en Walter Knoop exposeren foto’s, schilderijen en objecten. Zij hebben alle vier een atelier in kunstfabriek
‘De Transformatie’ in Arnhem. Deelgenoten van elkaars werelden.

De stille blikken naar binnen en gaandeweg naar buiten gericht, geeft ieders innerlijk zich bloot. Kortom een ontdekkingsreis van 4 mensen die elkaar aanvullen in de verschillen en vinden in de overeenkomsten.

Quinta Buma: Het grensgebied tussen stad en land (cultuur/natuur) fascineert mij. Ik omschrijf mijn foto’s als stadsschappen en landsgedichten. 
De mensen en dieren (en ik zelf) als spelers in het theater van het leven. Soms leven de beelden verder in mijn fantasie en onstaan er teksten of gedichten. De foto’s zijn niet geënsceneerd.
Meer info: www.quintabuma.nl

Don Buma: Schilderen loopt als een rode draad door mijn leven, ideeën ontstaan uit belevenissen in landschappen en impressies uit mijn fantasie die ik meestal met acryl op papier zet.
Meer info: www.donbuma.nl

Suzette Luiken: In mijn fotografie probeer ik het idee van stilte vast te leggen, zowel in de onderwerpen als in de scènes die ik kies en samenstel.
Meer info: www.suzetteluiken.com

Walter Knoop: Met acrylverf op paneel schilder ik landschappen, naakten en ‘de ingrediënten voor stillevens van deze tijd’: auto’s, treinen, schepen. Vaak op groot formaat en soms wars van de werkelijkheid.
Daarnaast maak ik houten sculpturen, waarin florale en organische vormen mijn voorkeur hebben.
Meer info: mariaenwalter.nl

Nieuwe Ruimte, Oranjestraat 36a – 6881 SC Velp – Gratis entree
www.nieuwe-ruimte.nl

Met als titel ‘#Selfie’ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 2 april t/m 30 april 2023 een expositie met werk van de kunstenaar van de maand; Welmoed Glasz. Zij nodigde collega’s Carla Louwes en Maureen Baier uit als mede-exposanten. Hun ateliers bevinden zich in ateliergebouw ‘de Transformatie” in Arnhem. 

Welmoed Glasz koos voor het thema selfie omdat zij gefascineerd is door structuren en de schoonheid van verval. Zij maakt al lange tijd selfies, als registratie van het verglijden van de tijd en wat dit doet met de structuren van de huid. Soms schrikt zij van de diepte van de rimpels en lijnen. “Ik ben ijdel en wil mijn ouderdom laten zien op een subtiele en soms confronterende wijze”. Glasz exposeert ingekleurde en zwart-wit portretten. Ze maakt de selfies op haar smartphone en bewerkt ze met de Apple Pencil. De werken zijn geprint op groot formaat op stof, canvas en vlaggen. De materialen zijn flexibel en soepel en bewegen bij het passeren. 

Voor Carla Louwes is haar werk haar selfie. Uitgangspunt is voor haar het leven, het leven samen met andere mensen. Van alle textiele technieken die zij beheerst houdt zij zich het liefst bezig met het maken van vilt. Het ogenschijnlijk eenvoudige materiaal, wol, wordt hierbij getransformeerd tot nieuwe vormen die met planten worden geverfd.  Zowel het proces van vilten als het verven met planten zijn erg tijdrovend. Louwes gaat daarbij intuïtief te werk en het intensieve maakproces mag zij graag omschrijven als “slow art”.

Het werk van Maureen Baier gaat vaak over “de Mens”, in de hoedanigheid van geabstraheerde figuren in een imaginaire omgeving. Het individu tegenover, of midden in  de samenleving. Door te reizen, te lezen en te observeren komt Baier tot haar beeldtaal. Zij werkt met verpakkingsmateriaal, foto’s, druktechnieken en mixed media. De kleur van neon is ook aanwezig in haar werk en verwijst naar haar punkverleden. Het thema selfie impliceert een blik op jezelf. Baier kiest dan niet voor de uiterlijke verschijningsvorm maar voor datgene dat zich van binnen afspeelt. ‘De buitenkant, waarmee we onszelf aan de wereld tonen (social media), laat eigenlijk weinig zien van de mentale staat waarin we ons bevinden’, aldus Baier. ‘Het laat zien wat wij slechts willen tonen; de verpakking’.

De expositie wordt op zondag 2 april geopend om 15 uur in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp en is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.  

Met als titel ‘DROOMLAND’ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 5 maart t/m 26 maart een expositie met werk van de kunstenaar van de maand; Sybrecht Bosker. Zij nodigde Susan Haag en Julia Bosker uit als mede-exposanten.

Voor Sybrecht Bosker is de natuur een belangrijke bron van inspiratie en tevens de bron van de materialen die ze verwerkt in haar kunstwerken. De natuurlijke materialen worden verrijkt door het gebruik van verschillende technieken en kleuren zoals schilderen en borduren. Het resulteert in kleurrijke en romantische creaties waarbij verrassende elementen zijn te ontdekken in de gelaagdheid en de kleurschakeringen. 

De keramische objecten van Susan Haag zijn dragers van een ogenschijnlijk ingewikkelde geometrische decoratie in wit, zwart en soms in kleur. Zij worden raku gestookt en dat levert bijzondere, unieke en contrastrijke tonen van licht en donker op. Het dynamische effect van de decoratie op de ronde vorm is bijzonder. Er ontstaat diepte met een sterk trompe-l’oeil effect.

Waste into Wonderland van Julia Bosker is een bijzondere moderne kunstcollectie die de kijker naar magische plekken laat afreizen. Zij noemt haar techniek painting with plastic. Verpakkingsmateriaal dat normaliter bij het afval verdwijnt wordt circulair gebruikt. Een ander karakteristiek kenmerk van Julia’s werk is het zichtbare houten raamwerk. 

Winter is geïnspireerd op een plek die ver weg voelt, maar de gevolgen van klimaatverandering daar; hebben effect op ons allen. Water laat de betoverende wereld in de zeeën zien. Wilderness is een zoektocht langs verschillende bloemen over de wereld en gaat over de vraag How do you love?

De expositie wordt op zondag 5 maart geopend om 15 uur in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp en is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.  

ANDERS KIJKEN 

een fragiel gegeven 

Met als titel ‘ANDERS KIJKEN’ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 5 februari t/m 26 februari een expositie van de kunstenaar van de maand; Jan van Venrooy. Hij vroeg zijn vrienden en collega’s Rob van Oosten, Jan van IJzendoorn en Eugène Terwindt om een beeldende bijdrage te leveren aan deze expositie in de Oranjestraat 36a te Velp.

Wat verbindt vier vrienden die elkaar al sinds lang kennen? Opleiding, geaardheid, passie? Waar wordt hoe ze tegen hun eigen werk aankijken, zien? Zijn het juist de opvallende verschillen in het kijken, het talent of de levensweg die ze gekozen hebben? Of gaat het om verschillen in uitdrukkingsvormen, gebruik van mediatechnieken? Wat is de overeenkomst in hun manier van kijken, van zien en verbeelden? 

Deze expositie beoogt een tipje van de sluier op te lichten. De diepere betekenislaag in de werken ontsluit telkens weer een eigen wereld. Waar raken droom en werkelijkheid elkaar, met welke ambitie en/ of doel?

Jan van Venrooy schreef recentelijk het boek ‘Lofrede op emotie’ en stelt zich daarin kritisch op tegen de dominantie van de ratio tegenover de waarde en kwetsbare kracht van emoties. Zijn pleidooi gaat over de herwaardering en het anders leren kijken naar emoties. Zonder hen zouden we ontmenselijken, zonder betekenis zijn. In beeldend opzicht bedient hij zich van fotografie, tekst en film. Zijn vrienden schetsen, schilderen, beeldhouwen en/of maken installaties of construeren situaties. Verbeelding en werkelijkheid worden door alle vier omarmd vanuit een eigen beeld- en vormtaal. 

Jan van Venrooy start graag vanuit de realiteit en tracht deze in zijn werk te verdichten en te verdiepen om zo tot een nieuwe betekenis te komen. De anderen scheppen een wereld vanuit hun eigen creatieve beeldtaal, allen met het doel een betekenis op te roepen die ‘ultiem’ is. 

Kunst is primair een vorm van unieke communicatie. Zowel het dieperliggend ‘wezen’ van de maker, als het ‘sensitieve’ deel van de beschouwer, zijn daarbij onontbeerlijk in wat raakt en beklijft. Soms lukt die connectie en ontsluit het diepere betekenissen waar emotie, ratio en beleving samenkomen. Dit soort verbindingen en ervaringen zijn waarachtig en uiterst waardevol. Zeker tussen vrienden, maar ook tussen mensen die de liefde voor de kunst met elkaar willen en kunnen delen. Zo komen kunst en emotie bij elkaar en krijgen we inzicht in wie we zelf zijn.


Krachtig subject versus weerloos object.
Huisman onderzoekt door middel van zijn werk het onzegbare in de vrouw,’t wonder, ’t wezen en vraagt zich af of hij nog wel zo kan werken: de man als verteller over de schoonheid van de vrouw. Worden zijn modellen als weerloze objecten onderworpen aan de mannelijke blik, of is het een ultieme samenwerking, waar de één niet zonder de ander kan?  Treft hem een zekere blaam met zijn verhalende rondingen, die verworden tot abstracte vrouwelijke essentie in verf op doek? De man als beschouwende van de vrouw die danst, ze werken beiden maar wat hij doet blijft bestaan?
HJIMvanGasteren speelt op cartooneske, humoristische, super-ironische en soms ook pijnlijk realistische manier met het beeld van (hedendaagse) vrouwen. Ze verschijnt letterlijk en figuurlijk in vele, soms bewust archaïsche, complexe en zelfs tegenstrijdige gedaanten. In haar fotografische zelfportretten representeert ze in wezen alle vrouwen. Niemand anders dan zijzelf bepaalt wat ze laat zien. Ze beweegt als een hybride wezen tussen subject en object. 
In deze duo-tentoonstelling wordt de kijker geconfronteerd met de vrouwelijke blik tegenover de mannelijke kijk op vrouwen. Via hun werk communiceren en duelleren Huisman en HJIMvanGasteren met elkaar met als resultaat een expositie zinderend van onderhuidse spanning voelbaar en zichtbaar in elke vezel van het lijf.

Website Huisman: salotto.com

Website HJIMvanGasteren: hjimvangasteren.eu

Opening: 4 december 2022 om 15.00 uur.

Duur expositie: 4 december 2022 t/m 29 januari 2023, geopend elke zondag van 12.00 tot 17.00 uur met uitzondering van eerste kerstdag en nieuwjaar. 
Telkens is minimaal één van beide kunstenaars aanwezig.
Adres: Nieuwe Ruimte, Oranjestraat 36a, 6881 SE Velp

E-mailadres: info@nieuwe-ruimte.nl

Met als titel ‘Viervoudig perspectief’ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 6 november t/m. 27 november 2022 een expositie met werk van vier beeldend kunstenaars in haar expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. Deze maand is Beatrijs van den Bos de ‘kunstenaar van de maand’. Zij nodigt drie collega’s uit om mee te exposeren: Marijke Baal, Ab Marte en Oeda van den Born. – Beatrijs van den Bos studeerde grafische vormgeving aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem (nu ArtEZ) waar zij in 1984 haar diploma behaalde. Tot 2011 illustreerde zij in opdracht van diverse uitgeverijen. Tegenwoordig schildert en tekent ze portretten, landschappen en persoonlijke verhalen in haar beeld-dagboeken. Van den Bos schildert haar favoriete plekken in de bossen bij haar huis om te laten zien hoe mooi het daar (nog) is, en hoe zuinig we er op moeten zijn. Ze schildert de landschappen om ze veilig te stellen voor de toekomst. 
– Marijke Baal studeerde in 1982 af aan de Academie in Arnhem. In haar schilderijen laat ze de waarneembare realiteit los en zoekt in verschillende lagen verf naar  sfeer, ritme en een stemming. De gelaagde vlakken doen denken aan ‘landjes’, moestuinen en landerijen, van bovenaf gezien. Het Nederland van vóór de ruilverkaveling, landschappen op de menselijke maat, gevangen in een gevoelig kleurenpalet.
– Ab Marte volgde van 2005 tot 2011 een studie aan de Nieuwe Akademie Utrecht (NAU). In zijn (ruimtelijk) werk reageert hij op gebeurtenissen in de maatschappij. Zaken die hem bevreemden of verontrusten zet hij op een speelse maar indringende manier om in een beeld.
De nieuwsmedia en de literatuur zetten hem vaak op een spoor. Hij signaleert hoe wij omgaan met onszelf en onze leefomgeving en houdt ons een spiegel voor met zijn objecten, samengesteld uit industrieel vervaardigde materialen. De centrale vraag in zijn werk: waarom maken we er zo’n gekkenhuis van? 
– Oeda van den Born studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Zij maakt  wandobjecten en werkt  voornamelijk met vilt, wol en draad. De soepelheid van deze zachte materialen geeft haar de vrijheid om nieuwe vormen te laten ontstaan. Omdat de wandobjecten ongeveer 2 cm voor de muur zweven, maakt dat het werk heel licht en ruimtelijk aanvoelt. In haar serie ‘Multiversum‘ probeert zij de schoonheid van de natuur te vangen in een kunstwerk. Zo ontstaan er intuïtief nieuwe vormen, mogelijk voor hier op aarde of een ander universum. Want stel dat we voor onze overleving zijn aangewezen op een planeet B, C of D? 
De expositie wordt op zondag 6 november geopend om 15 uur in de expositielocatie in Velp en is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.                                                                                                                                                                           

Met als titel ‘In het oog van de storm’ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 2 oktober t/m. 30 oktober een expositie met werk van vier beeldend kunstenaars in haar expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. Deze maand is Andrea Hofsteede de ‘kunstenaar van de maand’. Zij nodigde drie collega’s uit om mee te exposeren: Margret Goossen, Mirjam Groothedde en Ria Kremer.
‘Er gaat voor mij een troostende werking uit van de schoonheid van de natuur. Dat is voor mij de basis van waaruit ik werk’. Aldus Andrea Hofsteede. ‘Ik wil door mijn werk mijn fascinatie voor water, stroming, licht en reflectie overbrengen’. In deze groepsexpositie toont zij haar encaustiekwerken. Een bijzondere schildertechniek waarbij gebruik wordt gemaakt van bijenwas en pigmenten op o.a. hout doek en aluminium. Kleur, structuur en compositie zijn de belangrijkste beeldaspecten waar zij mee werkt. 
Margret Goossen exposeert recent figuratief werk. Goossen verzamelt afbeeldingen uit tijdschriften en kranten en gebruikt foto’s voor het maken van haar ‘collages’. Uit de talloze afbeeldingen die ze vindt ontstaan verhalen. Daarbij maakt ze gebruik van diverse technieken die dat ene verhaal net die urgentie geeft die het nodig heeft. 
Mirjam Groothedde exposeert een collage/assemblage, gemaakt van haar oude tekeningen en van prints van Listopad 1989. Een verwijzing naar het najaar van 1989 waarin tijdens de zgn. Fluwelen Revolutie een einde werd gemaakt aan de communistische alleenheerschappij in toen nog Tsjechoslowakije. De link met de huidige oorlog in Ukraine is onmiskenbaar. De stijl van Groothedde is rauw, ruw, expressief en onconventioneel. Het lijkt een enorme chaos, maar daarin zijn alle details belangrijk om het verhaal te kunnen vertellen. 
Met een sterk gevoel voor materialiteit combineert Ria Kremer voorwerpen en plaatjes die ze verzamelt. Haar collages worden laag voor laag opgebouwd, telkens gecombineerd met verschillende technieken, waardoor er een reliëf aan materialen ontstaat. Deze werkwijze past ze ook toe in haar beelden. Ze geeft bestaande objecten een nieuwe ‘huid’ en combineert het met andere vormen. 
De expositie wordt op zondag 2 oktober geopend om 15 uur in de expositielocatie in Velp. De gitarist Carel van Heeckeren levert een muzikale bijdrage en is er aandacht voor poëzie, passend bij het oog van de storm. De expositie is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree. 

Met als titel ‘Routes’ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 4 september t/m. 25 september een expositie met werk van vier beeldend kunstenaars in haar expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. Deze maand is Elsebeth Hoeven de ‘kunstenaar van de maand’. Zij nodigde drie collega’s uit om mee te exposeren: Ineke van Dongen, Mirjam Pet-Jacobs en Teun de Weger. 

In haar beeldend werk verkent Elsebeth Hoeven een onderwerp, zonder per se een antwoord te willen vinden. Deze tentoonstelling toont ze beelden uit de serie Netwerk. Hierin onderzoekt ze hoe alles met elkaar verbonden is en elementen op elkaar inspelen. Hoe je van hier naar daar gaat en welke routes je daarvoor neemt. Ze werkt met klei, die ze kleurt met gepigmenteerd kleislib. Na het vormen en schilderen van de klei, begint het proces van stoken en glazuren. In de hitte van de oven reageren de componenten op elkaar, wat altijd zorgt voor een onvoorzien extra. 

Ineke van Dongen werkt voornamelijk op en met papier. Zij gebruikt inkt en combineert dat met gescheurd papier. Haar monotypes en collages zijn monumentaal en poëtisch, haar stijl is minimalistisch en abstract. In deze expositie toont ze collages van Japans papier en met rollers aangebrachte inkt en van monotypes in combinatie met gescheurd papier. Deze werken gaan over de essentie van een landschap. Ze zijn zodanig geabstraheerd dat niet meer zichtbaar is waar ze precies vandaan komen, maar er alleen naar verwijzen. 

De zwart-witte mixed-media wandkleden en werken op papier van Mirjam Pet-Jacobs gaan over overgangssituaties. Veranderingen, het verstrijken van de tijd: Hoe neem je dit allemaal waar en hoe ga je om met verandering. Haar ‘Edgelands-serie’ toont werken die gaan over de zones waar stad en platteland elkaar overlappen, als metaforen voor de plekken die bestaan aan de rand van ons collectieve bewustzijn.

De beelden van Teun de Weger zijn een spel tussen licht en donker. Hij maakt gebruik van lei en glas, soms hout of tin. De Weger benadrukt het intrigerende spel van licht en donker. Inspiratie voor zijn kunst deed hij op in Latijns-Amerika. Vooral de Maya’s en hun piramides en tempels in de plaats Tikal in Guatemala maakten diepe indruk op hem. 

De expositie wordt op zondag 4 september geopend om 15 uur in het kerkje aan de Dr. Fabiusstraat 12 in Velp met tussen 14 en 16.30 uur ‘De Band’ met lichte muziek uit de jaren ‘30 tot ‘60 van de vorige eeuw. Bezetting: Els de Jong op piano, Joke Zephat op saxofoon en Vera Spronk op klarinet. De expositie is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.  

Met als titel ‘Aangeraakt’ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 17 juli t/m 14 augustus een expositie met werk van drie beeldend kunstenaars in haar expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. Deze maand is Jolanda Verstegen de ‘kunstenaar van de maand’. Zij nodigde twee collega’s uit om mee te exposeren: Marieke Laverman en Nicoline Nieuwenhuis.

Het werk dat Jolanda Verstegen maakt nodigt vaak uit om te worden aangeraakt. Misschien komt dat door het gebruik van textiele materialen. Zij noemt haar werk dan ook ‘aaibare kunst’ en beweegt zich daarbij tussen het maken van schilderijen, collages en objecten veelal in gecombineerde technieken. Schilderen op doek met acrylverf en op zijden stoffen met zijde verf. Zo borduurt zij haar schilderijen en gebruikt de naaimachine om papier te bewerken. Verstegen studeerde aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in ‘s-Hertogenbosch, afdeling modevormgeving.

Marieke Laverman biedt een blik op de schoonheid van de natuur. Met haar schilderwerk laat ze stukjes daarvan zien. Laverman vindt haar inspiratie vooral in kleurvlekken. Van de ene vlek groeit vanzelf een andere, en nog een. Juist daarom liggen haar onderwerpen dicht bij organische vormen zoals bloemen, bomen, de natuurlijk omgeving. De onderwerpen variëren van heel klein, als een zandkorreltje of bloempje, tot landschappen en riviergezichten. 

Aangeraakt door de natuur om haar heen schildert keramist Nicoline Nieuwenhuis met gekleurde kleislibs haar natuurimpressies op de nog vochtige huid van de kom of de vaas. Na de eerste stook komt er een mat transparant glazuur over heen en wordt het nog een keer gebakken op 1050 graden.

Met het gelaagde gebruik van verschillende soorten rivierklei, scherven en gruis krijgt de huid van het object een weerbarstige structuur. Nicoline ziet haar kommen en vazen als perfecte dragers van haar schilderingen met grafische elementen. Natuur inspireert haar, iedere dag is verschillend met de beweging van de seizoenen en veranderingen van het weer. 

De expositie wordt op zondag 17 juli geopend om 15 uur op het Guus Dijkhuizenplantsoen, naast het Oranjeplein in Velp. De expositie is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.  

Met als titel ‘Wildernis’ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 5 juni t/m 26 juni een expositie met werk van vier beeldend kunstenaars in haar expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp.

Deze maand is Sophie Bekkering de ‘kunstenaar van de maand’. Zij nodigde 3 collega’s uit om mee te exposeren: Sabina Wörner, Ralph Lambertz en Arild Veld

Het werk van Sophie Bekkering kenmerkt zich door levendige kleurcontrasten en expressieve toets. Onderwerp van haar schilderijen is de krachtige natuur. Vanuit Gelderse bossen volgde ze de natuur steeds hoger tot over de boomgrens waar de mens niet veel te zoeken heeft.

Voor deze expositie ging ze op zoek naar collega’s met wie ze expressiviteit in de kunstwerken deelde. De titel ‘Wildernis’ is die van één van haar laatste schilderijen.

Wildernis staat voor een verlangen naar natuur waar de mens geen invloed op heeft. Het laat de natuur alle ruimte. Wildernis is ook wat de mens juist achterlaat aan industriële producten die vervolgens verweren en van vorm veranderen. Wildernis is ook een vrije manier van leven en van denken zonder keurslijf van regels en voorgeschreven moraal.

Alle vier de kunstenaars hebben hier een link mee.

Sophie Bekkering met haar verbeelding van woeste natuurkrachten. 

Sabina Wörner verlegd het perspectief op de wereld om ons heen. De kleuren en vormen van de natuur zijn omgetoverd naar ornamenten en wilde, snelle streken die direct en vrij neergezet zijn. Je wordt overweldigt en in het schilderij opgenomen. Hierdoor krijgen je zintuigen alle ruimte en verdiep je in het moment. 

Ralph en Arild werken in drie dimensies. 

Ralph Lambertz gebruikt alles wat uit een wildernis van aangespoeld en weggegooid materiaal te voorschijn komt; resten van menselijke activiteit die een eigen leven zijn gaan leiden. Met dit materiaal creëert hij expressieve, kleurrijke objecten op een schilderachtige manier.

Arild Veld is een natuurmens, hij weet veel over levende organismen en wordt hierdoor begeesterd. Hij woont op terreinen die voor de mensen op dat moment niet interessant zijn en daarom kunnen verwilderen. In dit biotoop maakt hij zijn beelden van ijzer en staal, kracht en expressie verbeeld. Ze staan op het terrein alsof ze er gegroeid zijn.

Nu komt hun werk samen in de expositieruimte van ‘De Nieuwe Ruimte’ 

De expositie wordt op zondag 12 juni geopend om 15 uur in het kerkje aan de Dr. Fabiusstraat 12 in Velp. De expositie is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.  


Met als titel ‘Fragmenten’ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 1 t/m 29 mei een expositie met werk van drie beeldend kunstenaars in haar expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. Deze maand is Laurens Wesselingh de ‘kunstenaar van de maand’. Hij nodigde twee collega’s uit om mee te exposeren: Adriaan van Esveld en Hetty van de Zande. 
De drie exposanten kennen elkaar van modeltekenen en ook, tijdens de lockdown, van het landschapstekenen. Dat laatste werd veroorzaakt door de coronapandemie die het onmogelijk maakte om met soms 12 collega’s te werken in een slecht geventileerde werkplek. ‘Dan gaan we naar buiten’ werd besloten. En dat bracht nieuwe inzichten en nieuw werk. Hoewel het getoonde werk uiterlijk verschilt hebben de exposanten gemeen dat ze in de vormgeving de keuze maken om ‘het overbodige’ weg te laten en te kiezen voor de ‘klare lijn’. Voor Wesselingh, die in 1979 afstudeerde aan de Kunstacademie in Arnhem, was het volgen van een aantal workshops naar bewegend model een alternatief voor het ‘statische’ modeltekenen. De beweging van het model is feitelijk alleen vast te leggen in heel korte schetsen. Uit de schetsen die hij maakte haalde hij nieuwe vormen die hij omzette in linosnedes. Voor Adriaan van Esveld betekenden de lockdowns van de afgelopen jaren een koerswijziging of meer, een bevestiging van wat hij al wist; tekenen en schilderen onderweg, op reis is heel aantrekkelijk en inspirerend. Maar dan wel als het weer het toelaat, niet te koud of nat en winderig.   ‘Dan gaan we naar buiten’ leidde tot afspraken op markante plekken zoals Warnsborn, kasteel Biljoen, of het schooltje van Rozendaal. Voor van Esveld had een ochtend samen buiten werken een weldadige uitwerking op de rest van de dag. Hetty van de Zande heeft zich de afgelopen tijd ook bezig gehouden met fotografie en keramiek. Bij het fotograferen en het maken van keramiek laat ze zich graag verrassen door wat zich voordoet. Starten met een summier plan, zonder op zoek te zijn naar een vooraf bedacht doel ontstaan in haar keramisch werk fantasierijke organische vormen. Daarnaast experimenteert ze met het planmatig creëren van geometrisch abstracte objecten en ook daar verloopt het proces vaak anders dan bedacht. 
De expositie wordt op zondag 1 mei geopend door Wim van Kranendonk om 15 uur in het kerkje aan de Dr. Fabiusstraat 12 in Velp. De expositie is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.  

Tentoonstelling Nieuwe Ruimte.

Met als titel ‘Een nieuwe wereld denken’, presenteert Nieuwe Ruimte (NR), het podium voor beeldende kunst in de gemeente Rheden, van 3 t/m 24 april een nieuwe tentoonstelling in haar locatie aan de Oranjestraat 36a in Velp.  René Kijne is deze keer ‘kunstenaar van de maand’ en hij nodigde Ellie Wouda, Rob van Oosten en Sjakie’S uit als mede-exposanten. Onbegonnenwerk is wat René Hugo Kijne doet en maakt in zijn pogen het leven tot zíjn leven te maken. Greep krijgen op de zin en onzin van de wereld om hem heen. Sinds jaar en dag  verknipt en plakt hij beelden uit de buitenwereld die hij combineert met woorden uit zijn ‘binnenwereld’ en creëert al werkende een nieuwe werkelijkheid. Kijne schreef vanaf 2001 elke dag een gedicht en begon die in 2010 met uit de krant geknipt beeldmateriaal te illustreren. Sinds 2014 doet hij het iets rustiger aan en produceert nog ‘slechts’ één gedicht per week. Als vanouds gelardeerd met oogstrelende & humoristische collages. Een mammoetproject dat een ontzagwekkende hoeveelheid gedichten heeft opgeleverd. Poëzie in beeld & woord die verder gaat dan het nieuws & de nieuwtjes van de dag. Mede bedoeld om op gepaste tijden voor te dragen. Nu is zo’n tijd. Het is af, zijn jaargedicht 2021: ‘Een nieuwe wereld denken’. 
‘Ik zwerf hier en daar zonder te weten wat ik zoek’. Het motto van Ellie Wouda dat niet zelden leidt tot krachtige schilderijen en fraai vormgegeven objecten. Wouda studeerde aan ArtEZ, hogeschool voor de Kunsten en werd opgeleid tot leraar Taijiwuxigong, een Chinese bewegingsleer waarvan de principes bij goed kijken doorschemeren in haar werk. 
Rob van Oosten bezocht de Grafische School in Utrecht en completeerde zijn opleiding aan de Kunstacademie in Arnhem. Hij doceerde grafische technieken, runde een grafisch ontwerpbureau maar is bovenal autonoom beeldend kunstenaar. De afgelopen 25 jaar werkte hij aan vrij werk in zeefdruk-, olieverf- en acryltechniek. Zijn huidige werk bestaat hoofdzakelijk uit olieverfschilderijen in groot formaat met observaties van menselijke gedragingen in al zijn facetten. Van gedrogeerde wielrenners, oorlogsmisdadigers tot selfie makende vrouwen en mannen. Zijn commentaar op de samenleving. 
Sinds haar kleuterjaren is het natuurgebied de Maashorst in  Noord-Brabant een plek waar Sjakie’S haar inspiratie vindt. Zij past het principe van Mental mapping toe. Geen geografische maar een  mentale kaart waarmee je aangeeft hoe je je omgeving bekijkt en interpreteert. De Maashorst is een gebied dat haar uitnodigt om te experimenteren met de daar aanwezige materialen: pigmenten, ijzeroer, zuurstofarme oxidaties. Ze ensceneert en ‘organiseert’ vervolgens ‘overnight paintings’ in haar schuurtje. Zo ontstaan ‘witte wieven’ en Sjakies. Een serie op fotopapier: onzichtbare processen, slingerpadzwart en verzamelde pigmenten met hars.  
De expositie wordt op zondag 3 april geopend om 15 uur in het kerkje aan de Dr. Fabiusstraat 12 in Velp. De expositie is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.  

De kunstenaar van de maand maart 2022 is Marly Kruytzer met de expositie ‘Wunderkammer’.

Marly Kruytzer is sieraadontwerper. Maar niet zomaar sieraden. Zij gebruikt textiele technieken met zilver- en en koperdraad. Een techniek waarin zij pionier is.
“Het menselijk lichaam is een prachtige sculptuur die ik met monumentale sieraden transformeer tot een wandelend kunstwerk” zegt zij. Vaak zijn het omvangrijke sieraden die je niet zomaar elke dag om je lijf hangt. Maar als je ze niet draagt, dan zijn het beeldschone sculpturen die niet in een sieradenkistje mogen. Niet voor niets hebben diverse musea werk van haar hand aangekocht.
Haar inspiratie haalt ze veelal uit de kostuum- en kunstgeschiedenis, zoals de witte geplooide molensteenkraag uit de 16e en 17e eeuw. Maar ook uit het dagelijks leven zoals de invoering van de euro of ongrijpbare natuurverschijnselen zoals stromend water en oesters. 

vGtO is een samenwerkingsverband van twee kunstenaars onder het motto:

IT’S ALL TOO BEAUTIFUL

vGtO komt meestal in actie naar aanleiding van een specifieke vraag – vanuit instelling, tentoonstellingsmaker, overheid, bedrijf of particulier – maar ook wanneer ze zelf kans ziet haar ervaringen openbaar te maken.
Met openbaar bedoelen we dat vGtO infiltreert in het gewone leven en de kunst rechtstreeks onder het publiek brengt. En zo op z’n minst probeert kunst uit de marge te halen en verder het alledaagse en dagelijkse in te duwen. [Denkend aan Cornel Bierens gaat het er dan niet om kunst en leven te laten samenvallen maar om, ook als reactie op de tentoongestelde kunst van het (alledaagse) leven die nauwelijks nog verbeelding kent, onder te duiken in het echte leven.] Om uiteindelijk dat te zeggen wat ze wil zeggen laat vGtO dan ook geen middel onbeproefd;…

…vGtO reist dan door het rijk van haast wezenloze alledaagsheid, waarbij zij  de slingerende sloopkogel van esthetisch normbesef probeert te ontwijken. Het zijn immers vaak de triviale dingen, zonder enige artistieke pretentie, die opeens kunnen zorgen voor een (bijna pijnlijk) eerlijke en onthullende ervaring.

Terry van Gurp & René Oudenhoven

Arno Arts (1947-2018) is “wereldberoemd in Arnhem”, zoals hij zelf grapte. Een multimedia kunstenaar die zich door een beeld laat leiden naar een verbeelding in iedere denkbare vorm. Schilderij, tekening, object, keramiek of glassculptuur: elk middel of medium is dienstbaar aan het idee. Arts hanteert daarbij een herkenbare beeldtaal, maar overrompelt met zijn kanttekening bij die gecreëerde werkelijkheid. Zo ontstaat een kunstwerk dat verbaast, een beeld dat zich vasthecht in de wereld van de beschouwer. Zo alledaags en bijzonder als een blijvende herinnering. De perfectie van zijn werk overtreft vakmanschap; ‘worshipping’ is een begrip dat beter aansluit bij de uitputtende concentratie die zijn werkwijze kenmerkt. Die onverbiddelijke discipline is weer een inspiratie op zich en dwingt de kijker stil te staan bij dit verbeeld idee.

Na zijn dood in 2018 is zijn artistieke nalatenschap op Arno’s verzoek in de handen van zijn weduwe. Zij zette tevens zijn Studio Arts voort, waarin dit beheer is ondergebracht maar ook nieuwe werken conform concepten van Arno worden gemaakt. 

Eugéne Terwindt werd bekend door zijn kunstwerken in de openbare ruimte, onder andere die in het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam, bij het Waterzuiveringscomplex in Enkhuizen en zijn ontwerp voor het centrumplein “de Overtuin “ in Velp. Diezelfde belangstelling voor natuurlijke en door mensen gemaakte landschappen werkt hij uit in zijn schilderijen, aquarellen en tekeningen. Ze ontstaan vaak in series zoals “steengroeven” –  “ ruïnes “ – “ bruggen “ e.d. Terwindt exposeert 4 werken die hij maakte tussen 2000 en 2020. Weliswaar ieder met een ander uiterlijk maar met inhoudelijk een sterke samenhang.


De kunstenaar van de maand januari 2022 is Natalie Kuypers met de expositie ‘Verhalen’.

Een tentoonstelling van Ida van Berkum, Saskia Daniels, Riet Lieferink en Natalie Kuypers (kunstenaar van de maand). Verhalen vertellen doen we elk op ons eigen manier met animaties, piepkleine decors met kleifiguren, tekeningen, collages. Onze uitingen zijn verschillend. Wat ons bindt is de spontane benadering van het maakproces en de ontroering die bij ieder van ons in het werk zit. Het werk dat we maken heeft ons bij elkaar gebracht.

Ida en Natalie leerden elkaar kennen bij de uitgever van hun eerste boek. En ze blijken ook nog familie te zijn. Saskia en Natalie werken beiden in de Transformatie in Arnhem en kenden elkaar van de groep Illustratoren-Oost. Riet is onlangs door Ellie geïntroduceerd. Haar poëtische werk sprak meteen aan. 

We staan te trappelen om met z’n vieren te exposeren in de mooie locatie van Nieuwe Ruimte.

Natalie Kuypers

Mijn werk heeft vaak tekst als uitgangspunt. Ik ben op zoek naar beelden die ook op zichzelf kunnen staan en die ruimte laten voor eigen interpretatie.

Mijn illustraties zijn ingetogen, soms verstild en een beetje grappig.

Ik raak geïnspireerd door mensen. Hoe ze wachten op een bus of sjouwen met een tas. Het onhandige, onbeholpene en kwetsbare vind ik mooi. Dat probeer ik te verbeelden.

Ik ben gewend te werken vanuit lijn en ik hou van het spontane schetsen met een pennetje of potlood. Twee jaar geleden heb ik het knippen ontdekt. Ik knip vlot de vormen uit en als het niet klopt begin ik opnieuw. Voor ‘Een goudvis in de zee, 10 filosofische verhalen voor kleine en grote denkers’, heb ik alle tekeningen geknipt uit gekleurd papier. De originelen zijn te zien tijdens de tentoonstelling.


De Kunstenaar van de maand november is Gérard Philipsen met de expositie ‘DONNA’

                       Een geassembleerde expositie

Van 7 november t/m 19 december 2021

De expositie is elke zondag toegankelijk van 12.00 tot 17.00 uur

Oranjestraat 36A Velp

Toegang gratis

Verbinden, samenvoegen, assembleren is de samenhang tussen deze vier kunstenaars.

Zij werken allen met verschillende materialen die zij samenvoegen tot collages, ruimtelijke objecten en portretten.

Zij kennen elkaar al vele jaren en stonden aan de wieg van o.a. Stichting Kunst in Kwartier en Kunst in de Markt. Alle vier geven ook les in beeldende technieken.

Gérard Philipsen is een zeer veelzijdige kunstenaar. Hij maakt schilderijen, tekeningen, etsen, sieraden en beelden. Hij werkt vaak in series met één onderwerp als uitgangspunt.

De titel van deze expositie is: DONNA

Donna is in dit geval een eretitel voor een vrouw.

Bij deze expositie brengt hij een hommage aan zijn vrouw Ans († 2014). Door middel van met verschillende materialen geassembleerde ruimtelijke portretten kunnen wij haar nu bijna levensecht zien door zijn ogen. Soms confronterend, soms ontroerend en altijd met waardigheid. 

Adri van den Beukel schildert, maakt grafiek, collages en beelden van papier-maché.

Getriggerd door een vreemde krantenfoto, uit verbazing en verwondering, begint het beeldende proces. Al werkend en associërend ontstaan de beelden. Dierlijke mensen, menselijke dieren, vaak in een vervreemdende sfeer waarin onderstromen de ruimte krijgen zich te manifesteren. 

Fred Knippen toont grafische collages op de rand van figuratie en abstractie. 

Zijn werk is monumentaal, soms meditatief van karakter en het kleurenpalet wordt beperkt gehouden. Zoeken naar essentie, het niet tonen maar naar maximale beeldende kracht streven, is zijn credo. Zo ontstaat een rijke soberheid en uitbundige ingetogenheid.

Madelon Overbeek geeft oud porselein een nieuwe betekenis en een nieuwe vorm.
De vele losse beeldjes, bordjes, schaaltjes, kopjes maar ook de scherven daarvan vormen samen een indrukwekkend visueel geheel met hier en daar verhalende elementen. 

Bij het kleinere werk is meestal één beeld het uitgangspunt waar ze verder omheen werk. Details zijn altijd afgewerkt met goudverf , kralen en glitters.

Alle onderdelen zijn gevonden op haar favoriete winkelplekken: antiekmarkten, rommelmarkten en kringloopwinkels.

De opening van Gérard Philipsen, kunstenaar van de maand november 2021

Sebastiaan Torenhof schrijft iedere maand een verslag over onze exposities in https://rheden.nieuws.nl Dankjewel, Sebastiaan!

VELP – Een nieuwe expositie is afgelopen zondag geopend bij Nieuwe Ruimte, deze keer was het aan Kunstenaar van de Maand Gérard Philipsen, samen met drie andere kunstenaars, om de expositieruimte te vullen.

De kunstenaars, en hun aanhang, waren aan het begin van de middag aanwezig in de expositieruimte aan de Oranjestraat. De enkele bezoekers konden toen al genieten van de werken van Gérard Philipsen. Dit waren driedimensionale portretten, gemaakt van een grote verscheidenheid aan materialen, alle als eerbetoon aan zijn overleden vrouw Ans.

Naast de werken van Gérard was er ook ruimte voor Madelon Overbeek, Adri van de Beukel en Fred Knippen. Drie kunstenaars waarmee Gérard in de jaren ’90 Kunst in Kwartier vormde. Een initiatief om de Arnhemse wijk Spijkerkwartier meer kleur te geven. Een collectief dat liet zien hoe kunstenaars samen een eenheid kunnen vormen en hun leefomgeving meer egard kunnen geven, iets dat Nieuwe Ruimte tegenwoordig in Velp en omgeving doet.

Rond twee uur zou de officiële opening zijn. Hiervoor vertrok een stoet richting de kerk van de NPB aan de Dr. Fabiuslaan, waar de opening gehouden zou worden. Voorop de stoet ging ‘Donna’ een van de ‘dames’ van Gérard, gedragen door Ellie Wouda. Vergezeld door ratel en klapper geluiden, en hier en daar een kreet van vreugde, trok de stoet door de straten van Velp als een Madonna festival in een Italiaans kustdorpje. Een grote vlag van Nieuwe Ruimte sloot de processie en werd bij aankomt bij de kerk opgehangen.

De Donna werd op een centrale plek in de kerk geplaatst, waarna de bezoekers binnenliepen.

Voor een gezellig gevulde zaal opende Ellie Wouda, in plaats van de afwezige Rob van Oosten, de expositie door te vertellen over de kunstenaars en hun gedeelde geschiedenis. Hierna waren er hapje en drankjes en konden de bezoekers, in kleine groepjes, terug naar de expositieruimte om daar al het moois te bewonderen.

Naast werk van Gérard, zijn ook de kleine schilderijen van Adri van de Beukel, waarop menselijke dieren, in al hun pracht, te zien zijn. Daarnaast de werken van Fred Knippen, grafische collages en de beelden, vaak van oude kopjes en ander porselein, van Madelon Overbeek.

Bij het intreden van het duister was de kerk nagenoeg leeg, op een enkele achterblijver die zich een laatste wijntje nog goed deed smaken. De organisatoren konden terugkijken op wederom een geslaagde, en vooral gezellige, opening.

De Expositie Donna is nog tot 19 december, elke zondag van 12:00 tot 17:00 geopend. Toegang is gratis. Oranjestraat 36a in Velp.

De kunstenaar van de maand oktober is Marike Farenhorst

Van 3 t/m 31 oktober 2021 presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor professionele beeldende kunst, een expositie met werk van vijf beeldend kunstenaars in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. Maandelijks kiest de ‘kunstenaar van de maand’ een aantal collega’s uit voor een gezamenlijke expositie met een thema. Oktober is de maand van Marike Farenhorst. De titel van de expositie is ‘Menselijk’ en de gastexposanten zijn Margret Goossen, Elka Oudenampsen, Jeanet Willems en Cor Stoel. Allemaal bewegen ze zich op het terrein van de figuratieve kunst of op het snijvlak daarvan. 

Gastvrouw Marike Farenhorst volgde een opleiding mode aan de Kunstacademie in Arnhem, belandde in de wereld van het theater, haalde haar diploma docent beeldende kunsten en doceert op de Vrijeschool Zutphen Textiele werkvormen. Uiteindelijk werd textiel ook het materiaal waarmee zij zich uitdrukt in haar werk. Of het nu portretten, landschappen of keramiek is, textiel duikt altijd weer op als de rode draad. 

Margret Goossen studeerde aan de AKI in Enschede. Goossen werkt figuratief met een verrassende twist. Ze verzamelt uit tijdschriften en kranten afbeeldingen van mensen en stelt zich de vraag of perfectie of schoonheid wel zo interessant zijn. De afbeeldingen worden overtekend, bekrast, gescheurd, beschilderd of ze drukt ze weer af. Uiteindelijk is het antwoord op de aan haarzelf gestelde vraag glashelder. 

Collages vormen het beginpunt voor de schilderijen van Elka Oudenampsen. Zij gebruikt hiervoor plaatjes uit glossy tijdschriften, ordent de losse stukjes en door het spelen met vorm, kleur, compositie en textuur ontstaan er nieuwe figuren en gezichten die zijn opgebouwd uit eenvoudige, elementaire vormen. De vluchtigheid van de modebeelden in de tijdschriften wordt bij Oudenampsen omgebouwd tot een universeel en bijna abstract beeld. Zij houdt ervan een vast kijkpatroon in de war te sturen. Figuratieve kunst op het snijvlak. 

Jeanet Willems rondde in 1994 haar studie Vrije Kunst af aan de HKA maar knipt al sinds 1976 in papier en maakte in 1984 het silhouetknippen tot haar hoofdberoep. Een bijna vergeten portretkunst die door Willems en haar collega’s nieuw leven werd ingeblazen. Er trokken al duizenden profielen aan haar voorbij, maar het blijft haar fascineren. Geen mens is hetzelfde en elk profiel tilt een tipje van de individuele sluier op. Tegelijkertijd neemt zij de vrijheid om op een subtiele manier haar persoonlijke waarneming erbij te knippen.   

Cor Stoel, de grand old lady van de 5 exposanten, studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Tussen 1970 en 1990 werkte ze voornamelijk met textiel. Na 1990 verschuift de nadruk in haar werk naar tekenen en schilderen. Cor Stoel is eigenlijk een verhalenverteller die daarvoor de beeldende kunst en de poëzie als vehikel heeft gekozen. Al haar schilderijen hebben een verhalend element en dat geldt zeker voor haar ‘tekeningetjes’. Haarscherpe observaties met behulp van enkele zwarte lijnen. De tekeningetjes maakte ze altijd al maar gooide ze meestal weg. Als er weer een lade vol was werd die omgekieperd in de vuilnisbak. Die tijden zijn voorbij, zo is te zien op de expositie. 

De expositie is te bezoeken op zondag van 12 – 17 uur. Tijdens de finissage op 31 oktober, is er tussen 14 u en 17 uur gelegenheid om in een passende kleur ad. € 7.50 het persoonlijk profiel te laten vereeuwigen door ‘Jeanette Silhouette’. De finissage vindt plaats in het gebouw van de Protestantenbond aan de Dr. Fabiusstraat 12 in Velp. 

De opening van Kunstenaar van de Maand is 5 september 2021 om 15.00 uur op de Oranjestraat 36 A in Velp.

U bent van harte welkom!

Foto: Caroline Kortenhorst

VELP – Van 5 t/m. 26 september 2021 presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, een expositie met werk van 4 beeldend kunstenaars in haar expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp.

Met als titel ‘Septexpovlep’ heeft Caroline Kortenhorst als kunstenaar van de maand Renskej Moes, E. Pietersen en Renneke van der Linden uitgenodigd als mede-exposanten.

Kortenhorst noemt zichzelf beeldmaker. Veelzijdig als zij is vervaardigd ze grote sculpturen voor de openbare ruimte maar maakt ook handzaam werk passend in de intimiteit van de privé-omgeving. Ze tekent, schildert, naait kleding, maakt tassen en hoofddeksels, geeft workshops en declameert haar eigen poëzie.

Renskej Moes woont en werkt in Zegveld. Zij tekent en schildert op doeken van wisselend formaat, werkt in digitale- en fototechnieken en in textiel. In een opmerkelijk speels en luchtig kleurgamma illustreert en mixt zij oud en recent werk tot nieuwe beelden.

Pietersen baseert zijn werk op het gebruik van symbolen en iconen. Krachtige, grafische tekens die de essentie van een verhaal of een gebeurtenis verbeelden. Universeel leesbaar maar tegelijkertijd mystiek, verhalend en fantasievol. Zijn tekeningen en animaties ademen een stripachtige sfeer. Een sfeer die direct herkenbaar is in de vertaling daarvan in zijn sculpturen en beeldhouwwerken.

Renneke van der Linden, geboren in Pakistan, woont en werkt in Arnhem. Het merendeel van haar werk bestaat uit olieverfschilderijen op doek, gebaseerd op foto’s die zij maakte tijdens haar reizen naar landen als Kenia, Cuba en China.  Vaak combineert zij meerdere foto’s tot nieuwe composities en veroorlooft zich de grootste vrijheid die een schilder kan nemen om een nieuwe werkelijkheid te realiseren.

De expositie wordt op zondag 5 september geopend om 15 uur.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *