Kunstenaar van de maand

Krachtig subject versus weerloos object.
Huisman onderzoekt door middel van zijn werk het onzegbare in de vrouw,’t wonder, ’t wezen en vraagt zich af of hij nog wel zo kan werken: de man als verteller over de schoonheid van de vrouw. Worden zijn modellen als weerloze objecten onderworpen aan de mannelijke blik, of is het een ultieme samenwerking, waar de één niet zonder de ander kan?  Treft hem een zekere blaam met zijn verhalende rondingen, die verworden tot abstracte vrouwelijke essentie in verf op doek? De man als beschouwende van de vrouw die danst, ze werken beiden maar wat hij doet blijft bestaan?
HJIMvanGasteren speelt op cartooneske, humoristische, super-ironische en soms ook pijnlijk realistische manier met het beeld van (hedendaagse) vrouwen. Ze verschijnt letterlijk en figuurlijk in vele, soms bewust archaïsche, complexe en zelfs tegenstrijdige gedaanten. In haar fotografische zelfportretten representeert ze in wezen alle vrouwen. Niemand anders dan zijzelf bepaalt wat ze laat zien. Ze beweegt als een hybride wezen tussen subject en object. 
In deze duo-tentoonstelling wordt de kijker geconfronteerd met de vrouwelijke blik tegenover de mannelijke kijk op vrouwen. Via hun werk communiceren en duelleren Huisman en HJIMvanGasteren met elkaar met als resultaat een expositie zinderend van onderhuidse spanning voelbaar en zichtbaar in elke vezel van het lijf.

Website Huisman: salotto.com

Website HJIMvanGasteren: hjimvangasteren.eu

Opening: 4 december 2022 om 15.00 uur.

Duur expositie: 4 december 2022 t/m 29 januari 2023, geopend elke zondag van 12.00 tot 17.00 uur met uitzondering van eerste kerstdag en nieuwjaar. 
Telkens is minimaal één van beide kunstenaars aanwezig.
Adres: Nieuwe Ruimte, Oranjestraat 36a, 6881 SE Velp

E-mailadres: info@nieuwe-ruimte.nl

Met als titel ‘Viervoudig perspectief’ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 6 november t/m. 27 november 2022 een expositie met werk van vier beeldend kunstenaars in haar expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. Deze maand is Beatrijs van den Bos de ‘kunstenaar van de maand’. Zij nodigt drie collega’s uit om mee te exposeren: Marijke Baal, Ab Marte en Oeda van den Born. – Beatrijs van den Bos studeerde grafische vormgeving aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem (nu ArtEZ) waar zij in 1984 haar diploma behaalde. Tot 2011 illustreerde zij in opdracht van diverse uitgeverijen. Tegenwoordig schildert en tekent ze portretten, landschappen en persoonlijke verhalen in haar beeld-dagboeken. Van den Bos schildert haar favoriete plekken in de bossen bij haar huis om te laten zien hoe mooi het daar (nog) is, en hoe zuinig we er op moeten zijn. Ze schildert de landschappen om ze veilig te stellen voor de toekomst. 
– Marijke Baal studeerde in 1982 af aan de Academie in Arnhem. In haar schilderijen laat ze de waarneembare realiteit los en zoekt in verschillende lagen verf naar  sfeer, ritme en een stemming. De gelaagde vlakken doen denken aan ‘landjes’, moestuinen en landerijen, van bovenaf gezien. Het Nederland van vóór de ruilverkaveling, landschappen op de menselijke maat, gevangen in een gevoelig kleurenpalet.
– Ab Marte volgde van 2005 tot 2011 een studie aan de Nieuwe Akademie Utrecht (NAU). In zijn (ruimtelijk) werk reageert hij op gebeurtenissen in de maatschappij. Zaken die hem bevreemden of verontrusten zet hij op een speelse maar indringende manier om in een beeld.
De nieuwsmedia en de literatuur zetten hem vaak op een spoor. Hij signaleert hoe wij omgaan met onszelf en onze leefomgeving en houdt ons een spiegel voor met zijn objecten, samengesteld uit industrieel vervaardigde materialen. De centrale vraag in zijn werk: waarom maken we er zo’n gekkenhuis van? 
– Oeda van den Born studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Zij maakt  wandobjecten en werkt  voornamelijk met vilt, wol en draad. De soepelheid van deze zachte materialen geeft haar de vrijheid om nieuwe vormen te laten ontstaan. Omdat de wandobjecten ongeveer 2 cm voor de muur zweven, maakt dat het werk heel licht en ruimtelijk aanvoelt. In haar serie ‘Multiversum‘ probeert zij de schoonheid van de natuur te vangen in een kunstwerk. Zo ontstaan er intuïtief nieuwe vormen, mogelijk voor hier op aarde of een ander universum. Want stel dat we voor onze overleving zijn aangewezen op een planeet B, C of D? 
De expositie wordt op zondag 6 november geopend om 15 uur in de expositielocatie in Velp en is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.                                                                                                                                                                           

Met als titel ‘In het oog van de storm’ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 2 oktober t/m. 30 oktober een expositie met werk van vier beeldend kunstenaars in haar expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. Deze maand is Andrea Hofsteede de ‘kunstenaar van de maand’. Zij nodigde drie collega’s uit om mee te exposeren: Margret Goossen, Mirjam Groothedde en Ria Kremer.
‘Er gaat voor mij een troostende werking uit van de schoonheid van de natuur. Dat is voor mij de basis van waaruit ik werk’. Aldus Andrea Hofsteede. ‘Ik wil door mijn werk mijn fascinatie voor water, stroming, licht en reflectie overbrengen’. In deze groepsexpositie toont zij haar encaustiekwerken. Een bijzondere schildertechniek waarbij gebruik wordt gemaakt van bijenwas en pigmenten op o.a. hout doek en aluminium. Kleur, structuur en compositie zijn de belangrijkste beeldaspecten waar zij mee werkt. 
Margret Goossen exposeert recent figuratief werk. Goossen verzamelt afbeeldingen uit tijdschriften en kranten en gebruikt foto’s voor het maken van haar ‘collages’. Uit de talloze afbeeldingen die ze vindt ontstaan verhalen. Daarbij maakt ze gebruik van diverse technieken die dat ene verhaal net die urgentie geeft die het nodig heeft. 
Mirjam Groothedde exposeert een collage/assemblage, gemaakt van haar oude tekeningen en van prints van Listopad 1989. Een verwijzing naar het najaar van 1989 waarin tijdens de zgn. Fluwelen Revolutie een einde werd gemaakt aan de communistische alleenheerschappij in toen nog Tsjechoslowakije. De link met de huidige oorlog in Ukraine is onmiskenbaar. De stijl van Groothedde is rauw, ruw, expressief en onconventioneel. Het lijkt een enorme chaos, maar daarin zijn alle details belangrijk om het verhaal te kunnen vertellen. 
Met een sterk gevoel voor materialiteit combineert Ria Kremer voorwerpen en plaatjes die ze verzamelt. Haar collages worden laag voor laag opgebouwd, telkens gecombineerd met verschillende technieken, waardoor er een reliëf aan materialen ontstaat. Deze werkwijze past ze ook toe in haar beelden. Ze geeft bestaande objecten een nieuwe ‘huid’ en combineert het met andere vormen. 
De expositie wordt op zondag 2 oktober geopend om 15 uur in de expositielocatie in Velp. De gitarist Carel van Heeckeren levert een muzikale bijdrage en is er aandacht voor poëzie, passend bij het oog van de storm. De expositie is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree. 

Met als titel ‘Routes’ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 4 september t/m. 25 september een expositie met werk van vier beeldend kunstenaars in haar expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. Deze maand is Elsebeth Hoeven de ‘kunstenaar van de maand’. Zij nodigde drie collega’s uit om mee te exposeren: Ineke van Dongen, Mirjam Pet-Jacobs en Teun de Weger. 

In haar beeldend werk verkent Elsebeth Hoeven een onderwerp, zonder per se een antwoord te willen vinden. Deze tentoonstelling toont ze beelden uit de serie Netwerk. Hierin onderzoekt ze hoe alles met elkaar verbonden is en elementen op elkaar inspelen. Hoe je van hier naar daar gaat en welke routes je daarvoor neemt. Ze werkt met klei, die ze kleurt met gepigmenteerd kleislib. Na het vormen en schilderen van de klei, begint het proces van stoken en glazuren. In de hitte van de oven reageren de componenten op elkaar, wat altijd zorgt voor een onvoorzien extra. 

Ineke van Dongen werkt voornamelijk op en met papier. Zij gebruikt inkt en combineert dat met gescheurd papier. Haar monotypes en collages zijn monumentaal en poëtisch, haar stijl is minimalistisch en abstract. In deze expositie toont ze collages van Japans papier en met rollers aangebrachte inkt en van monotypes in combinatie met gescheurd papier. Deze werken gaan over de essentie van een landschap. Ze zijn zodanig geabstraheerd dat niet meer zichtbaar is waar ze precies vandaan komen, maar er alleen naar verwijzen. 

De zwart-witte mixed-media wandkleden en werken op papier van Mirjam Pet-Jacobs gaan over overgangssituaties. Veranderingen, het verstrijken van de tijd: Hoe neem je dit allemaal waar en hoe ga je om met verandering. Haar ‘Edgelands-serie’ toont werken die gaan over de zones waar stad en platteland elkaar overlappen, als metaforen voor de plekken die bestaan aan de rand van ons collectieve bewustzijn.

De beelden van Teun de Weger zijn een spel tussen licht en donker. Hij maakt gebruik van lei en glas, soms hout of tin. De Weger benadrukt het intrigerende spel van licht en donker. Inspiratie voor zijn kunst deed hij op in Latijns-Amerika. Vooral de Maya’s en hun piramides en tempels in de plaats Tikal in Guatemala maakten diepe indruk op hem. 

De expositie wordt op zondag 4 september geopend om 15 uur in het kerkje aan de Dr. Fabiusstraat 12 in Velp met tussen 14 en 16.30 uur ‘De Band’ met lichte muziek uit de jaren ‘30 tot ‘60 van de vorige eeuw. Bezetting: Els de Jong op piano, Joke Zephat op saxofoon en Vera Spronk op klarinet. De expositie is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.  

Met als titel ‘Aangeraakt’ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 17 juli t/m 14 augustus een expositie met werk van drie beeldend kunstenaars in haar expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. Deze maand is Jolanda Verstegen de ‘kunstenaar van de maand’. Zij nodigde twee collega’s uit om mee te exposeren: Marieke Laverman en Nicoline Nieuwenhuis.

Het werk dat Jolanda Verstegen maakt nodigt vaak uit om te worden aangeraakt. Misschien komt dat door het gebruik van textiele materialen. Zij noemt haar werk dan ook ‘aaibare kunst’ en beweegt zich daarbij tussen het maken van schilderijen, collages en objecten veelal in gecombineerde technieken. Schilderen op doek met acrylverf en op zijden stoffen met zijde verf. Zo borduurt zij haar schilderijen en gebruikt de naaimachine om papier te bewerken. Verstegen studeerde aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in ‘s-Hertogenbosch, afdeling modevormgeving.

Marieke Laverman biedt een blik op de schoonheid van de natuur. Met haar schilderwerk laat ze stukjes daarvan zien. Laverman vindt haar inspiratie vooral in kleurvlekken. Van de ene vlek groeit vanzelf een andere, en nog een. Juist daarom liggen haar onderwerpen dicht bij organische vormen zoals bloemen, bomen, de natuurlijk omgeving. De onderwerpen variëren van heel klein, als een zandkorreltje of bloempje, tot landschappen en riviergezichten. 

Aangeraakt door de natuur om haar heen schildert keramist Nicoline Nieuwenhuis met gekleurde kleislibs haar natuurimpressies op de nog vochtige huid van de kom of de vaas. Na de eerste stook komt er een mat transparant glazuur over heen en wordt het nog een keer gebakken op 1050 graden.

Met het gelaagde gebruik van verschillende soorten rivierklei, scherven en gruis krijgt de huid van het object een weerbarstige structuur. Nicoline ziet haar kommen en vazen als perfecte dragers van haar schilderingen met grafische elementen. Natuur inspireert haar, iedere dag is verschillend met de beweging van de seizoenen en veranderingen van het weer. 

De expositie wordt op zondag 17 juli geopend om 15 uur op het Guus Dijkhuizenplantsoen, naast het Oranjeplein in Velp. De expositie is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.  

Met als titel ‘Wildernis’ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 5 juni t/m 26 juni een expositie met werk van vier beeldend kunstenaars in haar expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp.

Deze maand is Sophie Bekkering de ‘kunstenaar van de maand’. Zij nodigde 3 collega’s uit om mee te exposeren: Sabina Wörner, Ralph Lambertz en Arild Veld

Het werk van Sophie Bekkering kenmerkt zich door levendige kleurcontrasten en expressieve toets. Onderwerp van haar schilderijen is de krachtige natuur. Vanuit Gelderse bossen volgde ze de natuur steeds hoger tot over de boomgrens waar de mens niet veel te zoeken heeft.

Voor deze expositie ging ze op zoek naar collega’s met wie ze expressiviteit in de kunstwerken deelde. De titel ‘Wildernis’ is die van één van haar laatste schilderijen.

Wildernis staat voor een verlangen naar natuur waar de mens geen invloed op heeft. Het laat de natuur alle ruimte. Wildernis is ook wat de mens juist achterlaat aan industriële producten die vervolgens verweren en van vorm veranderen. Wildernis is ook een vrije manier van leven en van denken zonder keurslijf van regels en voorgeschreven moraal.

Alle vier de kunstenaars hebben hier een link mee.

Sophie Bekkering met haar verbeelding van woeste natuurkrachten. 

Sabina Wörner verlegd het perspectief op de wereld om ons heen. De kleuren en vormen van de natuur zijn omgetoverd naar ornamenten en wilde, snelle streken die direct en vrij neergezet zijn. Je wordt overweldigt en in het schilderij opgenomen. Hierdoor krijgen je zintuigen alle ruimte en verdiep je in het moment. 

Ralph en Arild werken in drie dimensies. 

Ralph Lambertz gebruikt alles wat uit een wildernis van aangespoeld en weggegooid materiaal te voorschijn komt; resten van menselijke activiteit die een eigen leven zijn gaan leiden. Met dit materiaal creëert hij expressieve, kleurrijke objecten op een schilderachtige manier.

Arild Veld is een natuurmens, hij weet veel over levende organismen en wordt hierdoor begeesterd. Hij woont op terreinen die voor de mensen op dat moment niet interessant zijn en daarom kunnen verwilderen. In dit biotoop maakt hij zijn beelden van ijzer en staal, kracht en expressie verbeeld. Ze staan op het terrein alsof ze er gegroeid zijn.

Nu komt hun werk samen in de expositieruimte van ‘De Nieuwe Ruimte’ 

De expositie wordt op zondag 12 juni geopend om 15 uur in het kerkje aan de Dr. Fabiusstraat 12 in Velp. De expositie is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.  


Met als titel ‘Fragmenten’ presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 1 t/m 29 mei een expositie met werk van drie beeldend kunstenaars in haar expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. Deze maand is Laurens Wesselingh de ‘kunstenaar van de maand’. Hij nodigde twee collega’s uit om mee te exposeren: Adriaan van Esveld en Hetty van de Zande. 
De drie exposanten kennen elkaar van modeltekenen en ook, tijdens de lockdown, van het landschapstekenen. Dat laatste werd veroorzaakt door de coronapandemie die het onmogelijk maakte om met soms 12 collega’s te werken in een slecht geventileerde werkplek. ‘Dan gaan we naar buiten’ werd besloten. En dat bracht nieuwe inzichten en nieuw werk. Hoewel het getoonde werk uiterlijk verschilt hebben de exposanten gemeen dat ze in de vormgeving de keuze maken om ‘het overbodige’ weg te laten en te kiezen voor de ‘klare lijn’. Voor Wesselingh, die in 1979 afstudeerde aan de Kunstacademie in Arnhem, was het volgen van een aantal workshops naar bewegend model een alternatief voor het ‘statische’ modeltekenen. De beweging van het model is feitelijk alleen vast te leggen in heel korte schetsen. Uit de schetsen die hij maakte haalde hij nieuwe vormen die hij omzette in linosnedes. Voor Adriaan van Esveld betekenden de lockdowns van de afgelopen jaren een koerswijziging of meer, een bevestiging van wat hij al wist; tekenen en schilderen onderweg, op reis is heel aantrekkelijk en inspirerend. Maar dan wel als het weer het toelaat, niet te koud of nat en winderig.   ‘Dan gaan we naar buiten’ leidde tot afspraken op markante plekken zoals Warnsborn, kasteel Biljoen, of het schooltje van Rozendaal. Voor van Esveld had een ochtend samen buiten werken een weldadige uitwerking op de rest van de dag. Hetty van de Zande heeft zich de afgelopen tijd ook bezig gehouden met fotografie en keramiek. Bij het fotograferen en het maken van keramiek laat ze zich graag verrassen door wat zich voordoet. Starten met een summier plan, zonder op zoek te zijn naar een vooraf bedacht doel ontstaan in haar keramisch werk fantasierijke organische vormen. Daarnaast experimenteert ze met het planmatig creëren van geometrisch abstracte objecten en ook daar verloopt het proces vaak anders dan bedacht. 
De expositie wordt op zondag 1 mei geopend door Wim van Kranendonk om 15 uur in het kerkje aan de Dr. Fabiusstraat 12 in Velp. De expositie is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.  

Tentoonstelling Nieuwe Ruimte.

Met als titel ‘Een nieuwe wereld denken’, presenteert Nieuwe Ruimte (NR), het podium voor beeldende kunst in de gemeente Rheden, van 3 t/m 24 april een nieuwe tentoonstelling in haar locatie aan de Oranjestraat 36a in Velp.  René Kijne is deze keer ‘kunstenaar van de maand’ en hij nodigde Ellie Wouda, Rob van Oosten en Sjakie’S uit als mede-exposanten. Onbegonnenwerk is wat René Hugo Kijne doet en maakt in zijn pogen het leven tot zíjn leven te maken. Greep krijgen op de zin en onzin van de wereld om hem heen. Sinds jaar en dag  verknipt en plakt hij beelden uit de buitenwereld die hij combineert met woorden uit zijn ‘binnenwereld’ en creëert al werkende een nieuwe werkelijkheid. Kijne schreef vanaf 2001 elke dag een gedicht en begon die in 2010 met uit de krant geknipt beeldmateriaal te illustreren. Sinds 2014 doet hij het iets rustiger aan en produceert nog ‘slechts’ één gedicht per week. Als vanouds gelardeerd met oogstrelende & humoristische collages. Een mammoetproject dat een ontzagwekkende hoeveelheid gedichten heeft opgeleverd. Poëzie in beeld & woord die verder gaat dan het nieuws & de nieuwtjes van de dag. Mede bedoeld om op gepaste tijden voor te dragen. Nu is zo’n tijd. Het is af, zijn jaargedicht 2021: ‘Een nieuwe wereld denken’. 
‘Ik zwerf hier en daar zonder te weten wat ik zoek’. Het motto van Ellie Wouda dat niet zelden leidt tot krachtige schilderijen en fraai vormgegeven objecten. Wouda studeerde aan ArtEZ, hogeschool voor de Kunsten en werd opgeleid tot leraar Taijiwuxigong, een Chinese bewegingsleer waarvan de principes bij goed kijken doorschemeren in haar werk. 
Rob van Oosten bezocht de Grafische School in Utrecht en completeerde zijn opleiding aan de Kunstacademie in Arnhem. Hij doceerde grafische technieken, runde een grafisch ontwerpbureau maar is bovenal autonoom beeldend kunstenaar. De afgelopen 25 jaar werkte hij aan vrij werk in zeefdruk-, olieverf- en acryltechniek. Zijn huidige werk bestaat hoofdzakelijk uit olieverfschilderijen in groot formaat met observaties van menselijke gedragingen in al zijn facetten. Van gedrogeerde wielrenners, oorlogsmisdadigers tot selfie makende vrouwen en mannen. Zijn commentaar op de samenleving. 
Sinds haar kleuterjaren is het natuurgebied de Maashorst in  Noord-Brabant een plek waar Sjakie’S haar inspiratie vindt. Zij past het principe van Mental mapping toe. Geen geografische maar een  mentale kaart waarmee je aangeeft hoe je je omgeving bekijkt en interpreteert. De Maashorst is een gebied dat haar uitnodigt om te experimenteren met de daar aanwezige materialen: pigmenten, ijzeroer, zuurstofarme oxidaties. Ze ensceneert en ‘organiseert’ vervolgens ‘overnight paintings’ in haar schuurtje. Zo ontstaan ‘witte wieven’ en Sjakies. Een serie op fotopapier: onzichtbare processen, slingerpadzwart en verzamelde pigmenten met hars.  
De expositie wordt op zondag 3 april geopend om 15 uur in het kerkje aan de Dr. Fabiusstraat 12 in Velp. De expositie is elke zondag te bezoeken van 12 tot 17 uur. Gratis entree.  

De kunstenaar van de maand maart 2022 is Marly Kruytzer met de expositie ‘Wunderkammer’.

Marly Kruytzer is sieraadontwerper. Maar niet zomaar sieraden. Zij gebruikt textiele technieken met zilver- en en koperdraad. Een techniek waarin zij pionier is.
“Het menselijk lichaam is een prachtige sculptuur die ik met monumentale sieraden transformeer tot een wandelend kunstwerk” zegt zij. Vaak zijn het omvangrijke sieraden die je niet zomaar elke dag om je lijf hangt. Maar als je ze niet draagt, dan zijn het beeldschone sculpturen die niet in een sieradenkistje mogen. Niet voor niets hebben diverse musea werk van haar hand aangekocht.
Haar inspiratie haalt ze veelal uit de kostuum- en kunstgeschiedenis, zoals de witte geplooide molensteenkraag uit de 16e en 17e eeuw. Maar ook uit het dagelijks leven zoals de invoering van de euro of ongrijpbare natuurverschijnselen zoals stromend water en oesters. 

vGtO is een samenwerkingsverband van twee kunstenaars onder het motto:

IT’S ALL TOO BEAUTIFUL

vGtO komt meestal in actie naar aanleiding van een specifieke vraag – vanuit instelling, tentoonstellingsmaker, overheid, bedrijf of particulier – maar ook wanneer ze zelf kans ziet haar ervaringen openbaar te maken.
Met openbaar bedoelen we dat vGtO infiltreert in het gewone leven en de kunst rechtstreeks onder het publiek brengt. En zo op z’n minst probeert kunst uit de marge te halen en verder het alledaagse en dagelijkse in te duwen. [Denkend aan Cornel Bierens gaat het er dan niet om kunst en leven te laten samenvallen maar om, ook als reactie op de tentoongestelde kunst van het (alledaagse) leven die nauwelijks nog verbeelding kent, onder te duiken in het echte leven.] Om uiteindelijk dat te zeggen wat ze wil zeggen laat vGtO dan ook geen middel onbeproefd;…

…vGtO reist dan door het rijk van haast wezenloze alledaagsheid, waarbij zij  de slingerende sloopkogel van esthetisch normbesef probeert te ontwijken. Het zijn immers vaak de triviale dingen, zonder enige artistieke pretentie, die opeens kunnen zorgen voor een (bijna pijnlijk) eerlijke en onthullende ervaring.

Terry van Gurp & René Oudenhoven

Arno Arts (1947-2018) is “wereldberoemd in Arnhem”, zoals hij zelf grapte. Een multimedia kunstenaar die zich door een beeld laat leiden naar een verbeelding in iedere denkbare vorm. Schilderij, tekening, object, keramiek of glassculptuur: elk middel of medium is dienstbaar aan het idee. Arts hanteert daarbij een herkenbare beeldtaal, maar overrompelt met zijn kanttekening bij die gecreëerde werkelijkheid. Zo ontstaat een kunstwerk dat verbaast, een beeld dat zich vasthecht in de wereld van de beschouwer. Zo alledaags en bijzonder als een blijvende herinnering. De perfectie van zijn werk overtreft vakmanschap; ‘worshipping’ is een begrip dat beter aansluit bij de uitputtende concentratie die zijn werkwijze kenmerkt. Die onverbiddelijke discipline is weer een inspiratie op zich en dwingt de kijker stil te staan bij dit verbeeld idee.

Na zijn dood in 2018 is zijn artistieke nalatenschap op Arno’s verzoek in de handen van zijn weduwe. Zij zette tevens zijn Studio Arts voort, waarin dit beheer is ondergebracht maar ook nieuwe werken conform concepten van Arno worden gemaakt. 

Eugéne Terwindt werd bekend door zijn kunstwerken in de openbare ruimte, onder andere die in het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam, bij het Waterzuiveringscomplex in Enkhuizen en zijn ontwerp voor het centrumplein “de Overtuin “ in Velp. Diezelfde belangstelling voor natuurlijke en door mensen gemaakte landschappen werkt hij uit in zijn schilderijen, aquarellen en tekeningen. Ze ontstaan vaak in series zoals “steengroeven” –  “ ruïnes “ – “ bruggen “ e.d. Terwindt exposeert 4 werken die hij maakte tussen 2000 en 2020. Weliswaar ieder met een ander uiterlijk maar met inhoudelijk een sterke samenhang.


De kunstenaar van de maand januari 2022 is Natalie Kuypers met de expositie ‘Verhalen’.

Een tentoonstelling van Ida van Berkum, Saskia Daniels, Riet Lieferink en Natalie Kuypers (kunstenaar van de maand). Verhalen vertellen doen we elk op ons eigen manier met animaties, piepkleine decors met kleifiguren, tekeningen, collages. Onze uitingen zijn verschillend. Wat ons bindt is de spontane benadering van het maakproces en de ontroering die bij ieder van ons in het werk zit. Het werk dat we maken heeft ons bij elkaar gebracht.

Ida en Natalie leerden elkaar kennen bij de uitgever van hun eerste boek. En ze blijken ook nog familie te zijn. Saskia en Natalie werken beiden in de Transformatie in Arnhem en kenden elkaar van de groep Illustratoren-Oost. Riet is onlangs door Ellie geïntroduceerd. Haar poëtische werk sprak meteen aan. 

We staan te trappelen om met z’n vieren te exposeren in de mooie locatie van Nieuwe Ruimte.

Natalie Kuypers

Mijn werk heeft vaak tekst als uitgangspunt. Ik ben op zoek naar beelden die ook op zichzelf kunnen staan en die ruimte laten voor eigen interpretatie.

Mijn illustraties zijn ingetogen, soms verstild en een beetje grappig.

Ik raak geïnspireerd door mensen. Hoe ze wachten op een bus of sjouwen met een tas. Het onhandige, onbeholpene en kwetsbare vind ik mooi. Dat probeer ik te verbeelden.

Ik ben gewend te werken vanuit lijn en ik hou van het spontane schetsen met een pennetje of potlood. Twee jaar geleden heb ik het knippen ontdekt. Ik knip vlot de vormen uit en als het niet klopt begin ik opnieuw. Voor ‘Een goudvis in de zee, 10 filosofische verhalen voor kleine en grote denkers’, heb ik alle tekeningen geknipt uit gekleurd papier. De originelen zijn te zien tijdens de tentoonstelling.


De Kunstenaar van de maand november is Gérard Philipsen met de expositie ‘DONNA’

                       Een geassembleerde expositie

Van 7 november t/m 19 december 2021

De expositie is elke zondag toegankelijk van 12.00 tot 17.00 uur

Oranjestraat 36A Velp

Toegang gratis

Verbinden, samenvoegen, assembleren is de samenhang tussen deze vier kunstenaars.

Zij werken allen met verschillende materialen die zij samenvoegen tot collages, ruimtelijke objecten en portretten.

Zij kennen elkaar al vele jaren en stonden aan de wieg van o.a. Stichting Kunst in Kwartier en Kunst in de Markt. Alle vier geven ook les in beeldende technieken.

Gérard Philipsen is een zeer veelzijdige kunstenaar. Hij maakt schilderijen, tekeningen, etsen, sieraden en beelden. Hij werkt vaak in series met één onderwerp als uitgangspunt.

De titel van deze expositie is: DONNA

Donna is in dit geval een eretitel voor een vrouw.

Bij deze expositie brengt hij een hommage aan zijn vrouw Ans († 2014). Door middel van met verschillende materialen geassembleerde ruimtelijke portretten kunnen wij haar nu bijna levensecht zien door zijn ogen. Soms confronterend, soms ontroerend en altijd met waardigheid. 

Adri van den Beukel schildert, maakt grafiek, collages en beelden van papier-maché.

Getriggerd door een vreemde krantenfoto, uit verbazing en verwondering, begint het beeldende proces. Al werkend en associërend ontstaan de beelden. Dierlijke mensen, menselijke dieren, vaak in een vervreemdende sfeer waarin onderstromen de ruimte krijgen zich te manifesteren. 

Fred Knippen toont grafische collages op de rand van figuratie en abstractie. 

Zijn werk is monumentaal, soms meditatief van karakter en het kleurenpalet wordt beperkt gehouden. Zoeken naar essentie, het niet tonen maar naar maximale beeldende kracht streven, is zijn credo. Zo ontstaat een rijke soberheid en uitbundige ingetogenheid.

Madelon Overbeek geeft oud porselein een nieuwe betekenis en een nieuwe vorm.
De vele losse beeldjes, bordjes, schaaltjes, kopjes maar ook de scherven daarvan vormen samen een indrukwekkend visueel geheel met hier en daar verhalende elementen. 

Bij het kleinere werk is meestal één beeld het uitgangspunt waar ze verder omheen werk. Details zijn altijd afgewerkt met goudverf , kralen en glitters.

Alle onderdelen zijn gevonden op haar favoriete winkelplekken: antiekmarkten, rommelmarkten en kringloopwinkels.

De kunstenaar van de maand oktober is Marike Farenhorst

Van 3 t/m 31 oktober 2021 presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor professionele beeldende kunst, een expositie met werk van vijf beeldend kunstenaars in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp. Maandelijks kiest de ‘kunstenaar van de maand’ een aantal collega’s uit voor een gezamenlijke expositie met een thema. Oktober is de maand van Marike Farenhorst. De titel van de expositie is ‘Menselijk’ en de gastexposanten zijn Margret Goossen, Elka Oudenampsen, Jeanet Willems en Cor Stoel. Allemaal bewegen ze zich op het terrein van de figuratieve kunst of op het snijvlak daarvan. 

Gastvrouw Marike Farenhorst volgde een opleiding mode aan de Kunstacademie in Arnhem, belandde in de wereld van het theater, haalde haar diploma docent beeldende kunsten en doceert op de Vrijeschool Zutphen Textiele werkvormen. Uiteindelijk werd textiel ook het materiaal waarmee zij zich uitdrukt in haar werk. Of het nu portretten, landschappen of keramiek is, textiel duikt altijd weer op als de rode draad. 

Margret Goossen studeerde aan de AKI in Enschede. Goossen werkt figuratief met een verrassende twist. Ze verzamelt uit tijdschriften en kranten afbeeldingen van mensen en stelt zich de vraag of perfectie of schoonheid wel zo interessant zijn. De afbeeldingen worden overtekend, bekrast, gescheurd, beschilderd of ze drukt ze weer af. Uiteindelijk is het antwoord op de aan haarzelf gestelde vraag glashelder. 

Collages vormen het beginpunt voor de schilderijen van Elka Oudenampsen. Zij gebruikt hiervoor plaatjes uit glossy tijdschriften, ordent de losse stukjes en door het spelen met vorm, kleur, compositie en textuur ontstaan er nieuwe figuren en gezichten die zijn opgebouwd uit eenvoudige, elementaire vormen. De vluchtigheid van de modebeelden in de tijdschriften wordt bij Oudenampsen omgebouwd tot een universeel en bijna abstract beeld. Zij houdt ervan een vast kijkpatroon in de war te sturen. Figuratieve kunst op het snijvlak. 

Jeanet Willems rondde in 1994 haar studie Vrije Kunst af aan de HKA maar knipt al sinds 1976 in papier en maakte in 1984 het silhouetknippen tot haar hoofdberoep. Een bijna vergeten portretkunst die door Willems en haar collega’s nieuw leven werd ingeblazen. Er trokken al duizenden profielen aan haar voorbij, maar het blijft haar fascineren. Geen mens is hetzelfde en elk profiel tilt een tipje van de individuele sluier op. Tegelijkertijd neemt zij de vrijheid om op een subtiele manier haar persoonlijke waarneming erbij te knippen.   

Cor Stoel, de grand old lady van de 5 exposanten, studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Tussen 1970 en 1990 werkte ze voornamelijk met textiel. Na 1990 verschuift de nadruk in haar werk naar tekenen en schilderen. Cor Stoel is eigenlijk een verhalenverteller die daarvoor de beeldende kunst en de poëzie als vehikel heeft gekozen. Al haar schilderijen hebben een verhalend element en dat geldt zeker voor haar ‘tekeningetjes’. Haarscherpe observaties met behulp van enkele zwarte lijnen. De tekeningetjes maakte ze altijd al maar gooide ze meestal weg. Als er weer een lade vol was werd die omgekieperd in de vuilnisbak. Die tijden zijn voorbij, zo is te zien op de expositie. 

De expositie is te bezoeken op zondag van 12 – 17 uur. Tijdens de finissage op 31 oktober, is er tussen 14 u en 17 uur gelegenheid om in een passende kleur ad. € 7.50 het persoonlijk profiel te laten vereeuwigen door ‘Jeanette Silhouette’. De finissage vindt plaats in het gebouw van de Protestantenbond aan de Dr. Fabiusstraat 12 in Velp. 

De opening van Kunstenaar van de Maand is 5 september 2021 om 15.00 uur op de Oranjestraat 36 A in Velp.

U bent van harte welkom!

Foto: Caroline Kortenhorst

VELP – Van 5 t/m. 26 september 2021 presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, een expositie met werk van 4 beeldend kunstenaars in haar expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp.

Met als titel ‘Septexpovlep’ heeft Caroline Kortenhorst als kunstenaar van de maand Renskej Moes, E. Pietersen en Renneke van der Linden uitgenodigd als mede-exposanten.

Kortenhorst noemt zichzelf beeldmaker. Veelzijdig als zij is vervaardigd ze grote sculpturen voor de openbare ruimte maar maakt ook handzaam werk passend in de intimiteit van de privé-omgeving. Ze tekent, schildert, naait kleding, maakt tassen en hoofddeksels, geeft workshops en declameert haar eigen poëzie.

Renskej Moes woont en werkt in Zegveld. Zij tekent en schildert op doeken van wisselend formaat, werkt in digitale- en fototechnieken en in textiel. In een opmerkelijk speels en luchtig kleurgamma illustreert en mixt zij oud en recent werk tot nieuwe beelden.

Pietersen baseert zijn werk op het gebruik van symbolen en iconen. Krachtige, grafische tekens die de essentie van een verhaal of een gebeurtenis verbeelden. Universeel leesbaar maar tegelijkertijd mystiek, verhalend en fantasievol. Zijn tekeningen en animaties ademen een stripachtige sfeer. Een sfeer die direct herkenbaar is in de vertaling daarvan in zijn sculpturen en beeldhouwwerken.

Renneke van der Linden, geboren in Pakistan, woont en werkt in Arnhem. Het merendeel van haar werk bestaat uit olieverfschilderijen op doek, gebaseerd op foto’s die zij maakte tijdens haar reizen naar landen als Kenia, Cuba en China.  Vaak combineert zij meerdere foto’s tot nieuwe composities en veroorlooft zich de grootste vrijheid die een schilder kan nemen om een nieuwe werkelijkheid te realiseren.

De expositie wordt op zondag 5 september geopend om 15 uur.


One thought on “Kunstenaar van de maand

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *